2011. november 23., szerda

Amit nem teljesen értek...

Még a régi oviban voltam tanúja az esetnek egy téli reggelen. Az óvónéni a csoportszoba ajtajában álldogálva beszélgetett egy anyukával, akit a munkahelyén riasztottak, hogy kislánya éppen vadul hány a mosdóban. Abba sem hagyja szinte. Anyuka csóválta a fejét, sápítozott egy sort, majd annyit mondott.
- Hát igen, este is hányt és ma reggel is.... - én ott nyomban padlót fogtam. Mert hát nehéz gazdasági helyzet, válság, pénzhiány, munkahelyüket féltő szülők, meg minden...de azért álljon meg a nászmenet. Van egy határ. És IQ szint, ami felett okos anyuka nem gondolja azt, hogy reggel még hányó csemetéje varázsütésre meggyógyul az ovi kapujában. Hanem beteg gyerekét orvoshoz viszi. De a minimum, hogy otthon tartja. Igazából nem tudom, mire gondolt, mire nem, de arra biztosan nem, hogy akár egy egész csoport egészséges gyereket lefertőzhet, ha valami helyes kis vírust szór szét csoport- és oviszerte. 

Aztán oviváltás ide vagy oda, nem szabadultunk - úgy tűnik - a hasonló gondolkodású szülőktől. Biztosan jó sok lehet belőlük. Tegnap, vagyis kedden délután hallom ám, ahogy Ed. óvó néni azt mondja egy anyukának.
- Sugárban hányta ki az ebédet hétfőn, sugárban. (....) - mármint eme anyuka csemetéje.
Ám a kisfiú anyuka elmondása szerint délután nem adta ki magából, amit megevett, ahogy este sem, így másnap anyukája simán elvitte az oviba. Dacára annak, hogy már mindenki tudja, rota járvány dúl az oviban. Én azt gondolom, hogy annak ellenére, hogy kedden valóban nem mutatott semmilyen tünetet a kisfiú, tehát lehet, hogy csak a répafőzelék szerette volna megnézni, ki is küldte őt le gyomor mélységbe....Annak ellenére nagy bátorság egészséges közösségbe vinni egy ilyen gyerkőcöt. Nem is lett volna szabad orvosi igazolás nélkül fogadnia őt az ovinak alap esetben. Persze a gyakorlat nem egyezik mindenkoron az elmélettel. Azt már megszoktam, hogy zöld taknyos gyerekeket gond nélkül oviba visznek a szülők, megszoktam a régi oviban. De hogy járvány idején ilyesmi előforduljon....Hát enyhén szólva is szomorú a szülőkre nézve....

Egyébként a csoportban hivatalosan nincs rotás kisbeteg, aki hiányzik, más nyavalyával birkózik otthon vagy egészségesen próbálja kibekkelni a rotás ovis időszakot. Réka sem megy oviba holnaptól, remélem, még időben tartom itthon, mielőtt hazahozná ezt a levegőben keringő nyalánkságot.....

4 megjegyzés:

  1. Hát... én is az ilyen szülők közé tartozom. Nem vagyok boldog tőle, és nagyon utálom magam érte, sőt, azt hiszem, az IQ szintem is meg van ahhoz, hogy ne kelljen így tennem, mégis... Az én gyerekem nyolcadik hete küszködik valami vírussal. Az első hat hét úgy telt, hogy szerdánként egyet hányt reggel, egyet este, a következő szerdáig semmi baja nem volt. És kezdtük elölről. Az első hetekben ide-oda taszigálva (épp mikor ki tudott itthon maradni, orvoshoz vinni, stb) megoldottuk az oviból hazahozást, és a hét többi részében itthon maradást. Most, második hete úgy viszem, hogy reggelente fáj a hasa. Ma együtt sírtunk az ovi felé menet, ő a hasfájástól, én meg attól, hogy vinnem kell, mert mennem kell. Mert ha nem megyek, és mondjuk nyolcadik hete nem mennék, akkor jövő hónaptól már ez a jövedelmem sem lenne, és akkor összeomlana az amúgy is ingatag lábakon álló pénzügyi helyzetünk. Holnap viszem ultrahangra. És aztán jön velem dolgozni. Közben még a nagyobbikat is be kell juttatnom a bőrgyógyászatra, mert nem bírja már megfogni a ceruzát, annyira ekcémás a keze. De ha törik, ha szakad, kilenckor ki kell nyitnom a boltot. Akkor is, ha a lelkem egyik fele minden nap belehal, hogy nem lehetek már csak és kizárólag az anyukájuk.
    Rota járványt pedig csak a legritkább esetben szokták tudni igazolni. Az ovikban zömmel a "sima" hányós-hasmenős vírus szokott zajlani, ami egy-két napig tart.
    Szóval.. azt akartam csak írni, hogy kövezz meg akár, de nem olyan egyszerű otthon maradni.. tudod, mindenkinek száz másik van a helyére. A kisgyerekes anyák pedig amúgy is halmozottan hátrányos helyzetűek..

    VálaszTörlés
  2. Dius: Lehet, hogy 2-3 év múlva, ha már magam is dolgozom, másképp látom a dolgokat....De azt sehogy sem tudom elfogadni, hogy pl. egy folyamatosan hányós gyereket reggel elvisznek oviba (lásd első eset).Nekem nem lenne lelkiismeretem hozzá. Mert 1 óra meló után így is, úgy is a gyerekért kellett anyunak jönnie, vagyis a melónak mindegy volt, viszont a többi gyereket addig frankón lefertőzhette a kisbeteg.
    Rota vagy nem rota, egyik hányós-fosós nyavalya sem klassz ajándék.
    Ha pedig egyes csoportok az oviban fél- vagy harmad házzal üzemelnek, jobban oda kell figyelni a gyanús tünetekre, mint amikor nincs járvány. Persze éppen én is itthon tarthatom ilyen időszakban a gyerekem, mert megtehetem...megteszi ezt mostanság velem együtt nem egy szülő.
    Jobbulást nektek!

    VálaszTörlés
  3. Sajnos nálunk is vannak mindig köhögős-orrfolyós gyerekek, ez télen kivédhetetlen. Persze teljesen más eset, ha csak tüsszent egyet a gyerek reggel, vagy picit köhécsel, mert amiatt én sem fogok otthon maradni és táppénzre íratni magam. De ha látom rajta, hogy bágyadt, rosszul van, folyik a taknya, akkor dehogy viszem be, maradunk, amíg a dokinő mondja.
    Nagyon nehéz nekünk, dolgozó anyáknak, ez biztos!

    Ja, még ezt a cikket akartam megmutatni, egy bölcsis anyuka küldte át:
    http://hvg.hu/egeszseg/20111102_hazai_ovodak_bolcsodek_megbetegedesek

    VálaszTörlés
  4. Anikó: Köszönöm szépen a cikket! :)

    VálaszTörlés

Megjegyzésedet, üzenetedet köszönöm!