2013. november 29., péntek

Nevtan Réciről


A Nevelési Tanácsadónak elvileg 21 napon belül ki kellett volna postáznia a részletes írásos szakvéleményt Rékával kapcsolatban, miután a tesztek lezárultak. Mindezt külön kérvényeznem kellett egy hat oldalas kérdőív keretében. Végül a 3 hétből 5 lett. Már éppen azon méláztam, hogy udvariasan, ám érdeklődőn utána szimatolok az ügynek, amikor egy nap csöngetett a postás, mancsában pedig ott virított egy jó tömzsi, kis alapú boríték, szóval szinte biztos voltam benne, hogy NevTanék a feladók. 

Az írásos értékelés szerényebb, sablonosabb megfogalmazású annál, mint amit szóban kaptam akár a pszichológustól, akár M.-től. Valószínűleg egy meglévő szöveget formáztak rá Rékára. Száraz tények, kifejezések, némelyik lehetne akár kínaiul is....Nagyon nem írnék az eredményekről, egyrészt, mert Tibivel megbeszéltük, hogy így lesz a legjobb. Viszont voltak érdekességei ennek a teszt sorozatnak, így ezeket nem hagynám ki a gyerekek naplójából. Ezt a bejegyzést egyébként még a múlt héten (?) kezdtem el pötyögni, egy fél napra még véletlenül nyilvánossá is tettem egy részét a hülye címkék miatt....szóval, aki már olvasta, az gyorsan tegye fel a kezét! :)

Szóval. 

Elvégzett vizsgálatok:
- képesség vizsgálat (Lányiné féle)
- vizuomotoros koordináció (Bender "A")
- téri tájékozódás vizsgálata (Edtfeldt féle)
- figyelem vizsgálat (szék-lámpa)
- iskolaérettségi vizsgálat részpróbái
- DPT (Inizan féle)
- szókincs, szótanulás vizsgálata (Meixner féle)
- emberrajz vizsgálat (Goodenough féle)
- intelligencia vizsgálat (Budapesti Binet)


Pedagógiai vizsgálat tapasztalatai:

Nem ismertem senkit előzőleg a NevTanból, de M. első látásra, majd sokadikra is szimpatikus volt. Olyas valaki, akivel szívesen beszélgetek Rékáról, akitől bizalommal fogadok el tanácsot.

A teszteken (3 db) nem voltam jelen, bár utána átfutottuk a feladatokat, ha nem is pontról pontra. Ahol hibákat vétett, azokat hellyel-közzel meg is nézhettem. Jellemző volt, hogy ahogy egyre inkább "megismerte" M-et, haladt végig a feladatok áradatában, egyre jobbá vált a teljesítménye is. Ebből leszűrte M., hogy várhatóan az iskolakezdés is hasonlóképpen fog alakulni, beletelik pár hétbe, hónapba, mire Réka majd a helyén érzi magát és szárnyalni kezd. Különös tekintettel az ovi gyenge felkészítő mivoltára suli ügyben, ebben lehet valami.

Jellemzés a teljesség igénye nélkül:


- figyelem teszt: 99%, 733 elem áttekintése 8 hibával

- munkavégzésben motivált, kitartó, kifejezetten ügyes kislány
- általános tájékozottsága önmagára és környezete nagyon jó szintű 
- téri tájékozódása még bizonytalan (jobb és bal), Edtfeldt teszt azonban 100% (hogy ez mi volt, már fogalmam sincs
- időbeli tájékozódása nagyon jó, koránál magasabb színvonalú (holnapután, tegnapelőtt milyen nap volt/lesz?)
- szókincse, kifejezőképesség kiemelkedő, többnyire összetett mondatokkal fejezi ki magát, választékos szóhasználat és kommunikáció jellemzi
- beszédkésztetése visszafogott, beszédértése megfelelő
- Meixner szókincspróba gyors taníthatóságot és kiemelkedő szókincset jelez
- beszédmotorikája (Konstantinápolyos) korának megfelelő -Konstantinápolyból kihagyott egy szótagot, a Nabukodonozorból szintén.
- Mozgása (nagy-, finommozgás, grafomotorium) érett
- Bender "A" teszt 6 évesek szintjén nagyon jó
- laterális dominanciája kialakult, jobb kezes és jobb szemes
- emberrajza 7 éves szintű (bár nem nagyon erőlködött...)
- ceruzafogása pontatlan, de megfelelő vonalvezetéssel dolgozik
- hosszabb számsorok, összetett mondatok visszaadása pontos
- időbeli szerialitás képessége kialakult, analógiákat ügyesen használ, problémamegoldása érett
- matematikai képességek: erősségei közé tartozik. Mechanikusan 100-ig számlál (ezt vizsgálták csak), inverz számlálás 20-tól sikeres, műveleteket húszas számkörben (kivonás és összeadás) ügyesen, fejből kivitelez.



Azóta gyakoroltuk azokat a feladatokat is, amelyek korábban nem annyira mentek Récinek, akár itthon, akár a NevTanban, pl. 10 "P" betű között ott figyelt egy-kettő olyan is, amelyiknek a másik irányba állt a "pocakja". A tesztek alapján az derült ki, nem mindig veszi észre a kakukktojásokat. Ugyanilyen példa a J betűs vagy sétapálcás feladat. Itthon gyakoroltunk ilyesmit, 100%-os sikerrel. Szóval erre mondta M. pl. azt, hogy fejlődési fázisban van Réka ezen "funkciója", olykor összezavarható, de idővel könnyedén meg fogja oldani ezeket a feladatokat is. Mostanában itthon nem is hibázik.

Ami még problémás feladat volt, az az egyik "emlékezős". Egy 9 tárgyat ábrázoló táblázatot 1 percig figyelhetett Réka, majd a lap helyett kapott egy üreset, fel kellett idéznie a kilenc dologból minél többet. Nem tudom, hogy csinálta, de M.-mel szemtől szembe egyetlen egyet tudott csak felidézni Réci. Szerintem szundikált abban az egy percben. Később, más tesztekkel (pl. a pszichológusnál) nem merült fel memória probléma. Egyébként is az volt a jellemző, hogy ha valamilyen hiányosságot egy feladat felfedni látszott M.-nél, K. tesztjei rendre nem igazolták azt. Ami jó. Vagy legalábbis nekem érdekes. Ők csodálkoztak rajta. Egyébként itthon megismételtük a tesztet és 9/8 lett az eredmény. Ha kétszer átnézte a 9 tárgyat, akkor is  9/5, 9/6. 

Jobb és bal témája viszont olyasmi, amit érdemes gyakorolni. Előfordul, hogy ha azt kérem tőle, hogy jobbra húzzon valami, vagy balra csavarja ezt vagy azt, nem egyértelmű, hogy merre van az arra. Nyáron egyszer kérte Gyuri, hogy mindenki emelje fel a jobb karját, Réka simán felemelte a balt, majd tartotta fenn jó sokáig, szemernyi kétség nélkül. Ilyesmi manapság már nem történik, bár nem kérdezem tőle percenként, hogy melyik melyik mancsa. :)


IQ tesztről

A teszt idején még nem voltam tisztában, hogy melyik tesztet használják a NevTan-ban, M. ugyan futólag említette, de elsiklottam felette. K. ( a teszt lefuttatója) annyit kiemelt, hogy a Budapesti Binet "alulmér", vagyis egy gyerkőc IQ-ja legalább annyi, mint amennyit a B-Binet teszt megállapít (de inkább több). Hogy a teszt már nem mai gyerek, nem is tegnap találták ki, az azért világosan látszott. Először is, az egész csomag egy kis fa aktatáska szerű izében kuksolt, sárgult lapokkal, másodszor régimódiak voltak a rajzok, mint kisiskolás korom orosz tankönyveiben. Volt pl. egy kép, amit elemeznie kellett, rajta egy család, akik szembekötősdit játszottak. Élt bennem a gyanú, hogy Rékának fogalma sincs, mi az a szembekötősdi....

 A pszichológusnő, kérdésemre, hogy milyen hosszú lesz a teszt, mikor menjek majd Rékáért, annyit mondott, hogy 1-1,5 óra. Minél okosabb, annál több időbe telik. Végül meglepetésemre bemehettem Rékával a felmérésre, merthogy zárkózottabb természet, és ilyenkor indokolt lehet az anya jelenléte, hogy korrekt eredmény szülessen. Örültem ennek, így utólag meg pláne, mert élmény számba ment, nagyon. A teszt Réka számára a 4 éveseknek szóló feladatokkal kezdődött (mindig "életkor-1 év" a kiinduló pont). Egy dohányzóasztal szerűségnél foglaltunk helyet, Réka egy kisszéken, amelyről pont kényelmesen felérte az asztalt. Vele szemben ült K., mellettük/közöttünk pedig én. Nekem meg kellett ígérnem, hogy nem segítek, sőt, meg sem szólalok végig. 

A feladatok korcsoportonként  fel vannak osztva, egyre nehezebb feladatok következnek. A teszt addig tart, amíg a kedves Alany már egy feladatot sem tud megoldani az adott korcsoport feladatai közül. Ilyen nálunk a 10 évesek feladatlapjáig nem volt, a 11-12 évesek tesztjéhez pedig már muszáj lett volna olvasni, így a tesztet itt fejeztük be. 

A vizsgálat kezdetén Réka kimondottan unottnak tűnt, ilyesmi volt az indítás, hogy mire jó a szeme, füle, orra...Ahogy aztán nehezedtek a feladatok lett Réka egyre figyelmesebb, csillogott a szeme egyre inkább. Főleg, ha pálcikákat kapott vagy rajzolnia kellett valamit, labirintus került elé. Bizonyos feladatoknál stopperrel mérték, mennyi idő alatt készül el. A teljes vizsgálat (ha jól emlékszem....) 1 óra 15 perc volt + az értékelés, nem csoda hát, ha a végére türelmét vesztette, olykor az asztalra feküdt, billegett a székkel, minden kínja volt. Kivéve, ha valami ínyére való feladat következett. Akadt olyan példa, amit hamarabb megoldott, mint én.

Az egyik legemlékezetesebb feladat számomra úgy szólt nagyjából, hogy K. megkérte Rékát, hogy a kulcsát vegye fel az asztalról (maga elől), vigye az íróasztalhoz, tegye az ott található mappát a székre, majd nyissa ki az ajtót. Réka persze tette a dolgát, de közben vissza-vissza nézett K.-ra megerősítésért, hogy ezt most komolyan gondolod???? Itt biztos, hogy mindenki normális???  Remegett a hájam néma nevettemben. 

Nem tűnt fáradtnak a teszt végén sem, az egyhelyben ülés zavarta inkább illetve a körülötte levő sok játék. K. megígérte, hogy a teszt végén szabadon játszhat egy kicsit BÁRMIVEL, amit talál K. irodájában és ez eléggé inspiráló volt. Végül a kiértékelés alatt levehettem neki a polcról az a böhöm nagy babaszobát, amivel elmélyülten játszott, míg mi K.-val beszélgettünk.

Az összegzésekből zárásként csak 1-1 mondatot idéznék.



"(...) Várhatóan az iskolában legfeljebb csak abból lehet probléma, hogy a szokványos feladatok és frontális oktatás mellett ő inkább unatkozni fog." - Ne legyen így!- ezt már én kívánom magunknak. 

"Ajánlás:
- következetes nevelés (szerk.: hahaha....), kiegyensúlyozott napirend kialakítása
- sporttevékenység (pl. úszás, karate, lovaglás, kerékpározás heti 1-2 óra)"


Váratlan fordulattal egy "Rékamondtát" biggyesztek eme bejegyzés végére.

Réka még mindig gyógyszerimádó. Persze csak a jóízűeket szereti, de azokat nyakalná akár egész nap. Van itthon egy doboz C vitamin, amelyen gyerekzár van, nagyon okos módon. Réka reggeli után nekiesik a doboznak, próbálja felbontani, tekergeti, csavarja, nem megy semmire. Végül elkeseredetten felcsattan.
- Figyelnek valahonnan? Honnan tudják ezek, hogy én gyerek vagyok??? Honnan??