A hétvégén találkoztam egyik ismerősömmel, akinek negyedikes a kisfia. SOHA nem tanul a gyerkőccel, a nagyszülők hordják eleve a kispasit suliba és onnan haza, van főállása és kettő mellékállása, ha időszakos is egyik-másik....Ő nem értette, hogy én miért tanulok Rékával, én meg azt nem értem, ő hogyan csinálja. Pontosabban hogyan állja meg, hogy nem tanul. Persze értem én, hogy valahol ez a normális, ha van ilyen szó....Ugyanakkor én látom, mennyire esélytelen mindez. Hozzáteszem, felső tagozatban nem szándékozom Rékával tanulni, illetve már jövőre is sokkal önállóbbnak kell lenni, ha Zalán tényleg két tanítási nyelvű suliba fog menni......
Csak az érdekesség kedvéért összeírtam, mi a házija Rékának a szünetre.
- matematika - túl vannak a TZ-n, megkapták a Hajdú féle könyvet, úgyhogy ebből rögtön fel is adták nekik az első 24 oldalt ujjgyakorlat címén. Nem új anyag, ismétlés, de mégiscsak 24 oldal. Ebből mára csak 3-5 maradt
- nyelvtan - szintén túl egy TZ-n. 2 feladat a munkafüzetben
- olvasás - szorgalmi feladat - a Sirály a király? könyv feldolgozása a munkafüzet feladatsora alapján külön ötösért (úgy saccoltam, nagyjából 10 munkaóra biztos benne van, mire mind készen lesz....ehhh....)
- olvasás - kötelező felkészülés- mese témakörben szünet után TZ (műmese, népmese, Arany László, tündérmese, mese fajtái stb.)
- fogalmazás - ebből nem tudok háziról
- német - ételeik, italok neveit begyakorolni, készülni a közeledő első nagy TZ-re
- verstanulás - József Attila: Betlehemi királyok
- Bolyai magyar csapatversenyre új feladatlapot, amit kiosztott a tantónéni- kitölteni
- környezet- közeledik a TZ szünet után
- József Attila életrajzból felkészülni, fotók, versek, főbb művei (volt egy pár), életrajz
- környezetre minél több levelet és termést gyűjteni, szárítani, gyógynövény, gyomnövény egyaránt jó (amíg le nem fagy)
- furulya - 3-4 dal volt feladva, ebből egy kispolka hiba nélkül, egy másik dal kotta nélkül és további kettő (Este van már 8 óra az egyik, asszem)
- német - valami Jack sitzt in der Küche mit Tina dal elfurulyázása. Réka ezért ötöst remél németből, hát nem tudom, bejön e a várakozása
- szolfézsból nem tudom, mi a házi....
- vívásból nem adtak fel semmit
A Sirály a királyos melót, a verstanulást, matek házit rá lehet bízni Rékára (verset nem szoktam vele tanulni), de a szavak kikérdezése, a szótárfüzet ellenőrzése, a versenyekre készülés segítséget kíván. Persze mondhatnók, hogy az nem kötelező, na ja, tényleg nem, csak éppen befigyel a gyakorlat az elmélet mellé és azon találom magam, hogy Bolyais feladatlapokon töröm a fejem, matek feladatokat ellenőrzök és környezetet kérdezek ki, csak hogy párat emeljek ki.
Annyit gondolkodtam egyébként már ezen, hogy mi a jobb, hogy a jobb és hogyan csinálta az én anyukám. Az biztos, hogy első két osztályban sokat tanult velem, mert rondán írtam, addig radíroztam, amíg kilyukadt a papír és elmaradtam tesóm kezdeti szárnyalós iskolakezdésétől. Nem csoda, hiszen 6 év 2 hónaposan már suliban találtam magam, kis ártatlan. De az is biztos, hogy amikor negyedikben kikönyörögtem, hogy kivegyen anyám a napköziből hogy otthon tanulhassak, azt egyedül míveltem. Nem ült le mellém senki akkor sem, ha matek témazáró közeledett. Ha rosszabbul ment valami, hát rosszabbul ment, max. tesóm vagy apu lehetett az, akire számíthattam. Viszont én egy teljesen átlagos vagy még átlag alatti suliba jártam, egy vidéki kisvárosban, ahol az osztály fele volt csak négyes feletti, kitűnő meg éppen kettő volt egészen nyolcadikig. Egyik sem én voltam. Rékáéknál meg szerintem nincs is csak jó képességű nebuló és a tananyag, a tempó is valami egészen más.
Azért néha eljátszom a gondolattal, milyen lenne, ha a suli nem nyomná a vállam. Hazajönnék a munkahelyemről, szelíden vacsorát főznék, amíg a gyerekek a lecke fölött görnyednek, utána olvasgatnék, zoknit stoppolnék (ezt most nem tudom, miért írtam, nem szoktam zoknit stoppolni) és fütyülnék a házikra. Ehelyett hétfőn rögtön keddre és szerdára is tanulni kell, nyilván ezt én koordinálom, szerdán pedig csütörtökre és péntekre is. Illetve a sok elfoglaltság miatt úgy intézem, hogy a felkészülés folyamatos legyen, ne kelljen sokat tanulni egy-egy TZ előtt. Majd felsőben mindezt Rékának majd maga kell hogy megoldja, de nem is hiszem, hogy lesz ezzel gondja. Addigra letisztul, hogy lesz e sport, lesz a hangszer, milyen versenyen érdemes indulni, mire szán az idejéből. Addig meg....csak kibírjuk valahogy!