2014. január 22., szerda

Rémítő



Az egyik szomszédnéni érdeklődött ma délután, miközben a "közöskukadíjat" leperkáltam neki, hogy hová íratjuk Rékát iskolába, a Rákócziba, ahová ők járnak? (Mármint nyilván nem konkrétan ő, de az "onokák". Oda, bólintottam rá, hiszen oda készülünk, Réka esetében immáron 99,99% biztonsággal. Érdeklődtem, hogy ők hogy érzik, mennyire magasak a követelmények, hallani, hogy szigorúak a tantónénik, maximális a követelmény szintje....Az a gond, hogy okosabb gyerkőcöt még nem igen láttam az ő hatodikos unokájuknál, szóval a kérdésem szinte felesleges volt, mégis meghallgattam a választ: első és második osztályban nem vészes, de ahogy a tagozatra bekerülnek (a legjobb 35 darab gyerkőc, német emelt szintre)....nem fejezte be, mert eltűnt a konyhában aprót keresni, de nem is volt szükség erre. 

Ugyanezen a napon, délelőtt felhívtam B. anyukáját (Réka csoporttársa és a nagyobbik csemetéje elsős a Rákócziban), hogy megérdeklődjem, mit lehet tudni a majdani tanítónénikről, van e valami bizalmas vagy nyilvános információja (neki szokott ilyenje lenni). A  Törpsuli első óráján találkozhattunk a tanítónénikkel, de egyiket sem ismerem még hírből sem, kevés információm volt róluk. Elvileg azok a tantónénik lesznek, akik most negyedik osztályt visznek. Nem mondom, jó híre van mindegyiknek, nagyjából egyformán szimpi volt nekem mind a négy tantónéni, de vágy sem kapott el, hogy na AZT a tantónénit AKAROOM a Rékának!!! Ahhoz nem vagyok elég jó emberismerő sem, mondjuk. 

Pontokba szedem, mi mindent tudtam meg B. től a suliról. Figyelem, csak erős idegzetűeknek! :)


1)  A gyerekek (elsősök) az osztályban karácsonyra folyékonyan megtanultak olvasni (kivéve néhány kettős mássalhangzót).
2) Minden nap van házi feladat és szorgalmi feladat is. Irdatlan mennyiségű. B. egész téli szünetben tanult és gyakorolt, kivéve karácsony első és második napját. (szegényke...)
4) A gyerekek a füzeteket, könyveket haza hozzák naponta, leckéstül, szorgalmistul...(ezt nem bánom, egyébként, legalább látom, mit művelnek majd a suliban)
5) A házit elvileg még a napköziben megoldják, ellenőrzi a napközis tantónéni, hogy a feladat készen van e, de azt nem, hogy helyes e, ezért B. sokszor kezdi az egészet előlről otthon négy óra után....
6) A mezőny igen erős, hogy a félévi bizonyítvány csupa ötös, az az osztályban nem ritka még.
7) A cél nem az ötös felmérő, hanem a 100%-os felmérő....hiszen egyszer tagozatosak szeretnének lenni (ez csak 35-nek fog sikerülni a 70-ből)  ahhoz pedig ki tudja, milyen magas eredmény kell, szóval biztos, ami ziher....
8) Bár a szorgalmi - szerintem - leginkább azoknak szól, akik már írnak, olvasnak számolnak, ne unatkozzanak, azt a többiek is megcsinálják, mert a szorgalom jegy csak akkor lehet ötös. (Hogy ez így van e, persze nem tudom, remélem, nem...)
9) Heti 3 úszás óra van beépítve az órarendbe, ennek és önmagának a sulinak hála, B. este fél nyolckor már alszik, kidől, hulla.
10) Órán nem lehet beszélgetni, sőt, a napköziben sem, egyáltalán. Szigorú szabályok vannak a fegyelmet tekintve, amihez ragaszkodnak. Órán csend van és figyelés, semmi más.
11) B. egyik szünetben felült a ping-pong asztalra, mire egy vonatnyit hátrább tették magaviseletből....(nagy okos volt, aki ezt a vonatos izét kitalálta...)
12) Tervezi az iskola, hogy megszűnik a német tagozat, egy angolos és egy németes osztály lesz helyette. Szerintem ettől a legjobb képességű gyerekek lehalászása meg fog maradni, fogadni mernék rá!
13) B. olykor este 9-ig nyűglődik a szorgalmi feladatokkal....Este kilencig!!!!! Egy hét  éves....
14) Ezt folytatva: B. ELSŐ OSZTÁLYOS! TAVALY MÉG NAPRAFORGÓS VOLT, MINT MOST ZALÁN, CSAK IPPEN NAGYCSOPORTBAN...
15) B. egy-két betűt ismert mindössze tavaly szeptemberben, okos, értelmes fiú, ez mégis akkora hátránynak tűnt a suliban, hogy anyuka minden nap tanul vele, több órát...
16) Aki úgy látja, gyermeke nem fog tudni bekerülni a tagozatos osztályba, első végén elviszi másik iskolába, ahol szerényebbek a követelmények.
17) Senki nem tudja, mire ez az irdatlan tempó, de aki bírja, csinálja. 

Én még mindig azt gondolom, hogy Réka azok közé tartozik, akinek nem lesznek nehézségei, a tempó miatt valószínűleg nem. Igaz, szokatlan lesz neki, hogy hosszú verseket kell megtanulni, hogy házi van minden nap, szorgalmi akár. Ez azonban nem a suli hibája, hanem az ovi gyengesége, hogy ilyen nagy lesz a szakadék a két intézmény között. Ez az, amitől tartok. A másik verzió az volna, hogy egy olyan iskolába íratjuk Rékát, ahol az osztály minimum 30%-a kisebbségi. Ezt nem akarjuk semmiképpen. A baráti körből 3 barátnője is Rákóczis lesz, a fiú közül is legalább egy...és ha lesz arra lehetőség, hogy figyelembe vegyék, ki honnan érkezik, akkor még egy osztályba is kerülhetnek. 

Réka nem várja a sulit kimondottan, mert azt már tudja, hogy ott többet kell majd alakítani, mint álló nap játszani, mókázni, kacagni. Viszont ő már választott, menne, ahová a cimborái is, a Rákócziba. Nem hiszem, hogy meg fogjuk bánni, mert nem igen van más választásunk, úgy érzem....és túl azon, hogy nem egy dolog ijesztő a Rákóczival kapcsolatban, alapvetően a lényeg mégis ott van, hogy jó iskola. Rékának való iskola. Remélem, ő majd bizonyítja, hogy így lesz.