2016. február 3., szerda

Szülői értekezlet



Fél hét után pottyantam haza az értekezletről a szakadó esőben. Még szerencse, hogy egyik anyatársam hazahozott. Feliratkoztam, hogy sütök süteményt a farsangra. Csak két ilyen sorstársam akadt, plusz valaki tortát is hoz, ez a szokás. Csokis kekszet dobok majd össze, az itthon az aktuális kedvenc. 

Sok minden új, eget rengető nem történt, a téma a félév értékelése illetve a jövő félév feladatai voltak elsősorban. Bekukkantott a német tanárnéni is, minta feladatokat osztogatott "tagozatra bontó" példányokat. Ez egy új kifejezés, de gyakori lesz mostanában. Egyelőre borzasztóan hangzik, hogy három dolgozatot írnak egymás után, minden hónap végén május végéig és még tétje is van...Most 30 fős az osztály, ebből 22 jelentkezett a tagozatra. A másik osztályban 23-an vannak (valahogy elpárolgott onnan legalább 6 gyerek a múlt év eleje óta), még nem ismert, hogy milyen arányban kívánnak tagozatosok lenni...

Aztán jött az ofő a maga kis beszédével, hogy a tagozat milyen nagy teher és hogy nem elég hozzá önmagában a jó (inkább nagyon jó) képesség. A németet nagyon nyomják majd, külön tanár itt ismeretlen fogalom, elég az, amit a suliban oktatnak, sőt. De izé, gondolja meg mindenki nagyon jól, mert kemény lesz, na. Felszólaltak anyukák, akinek már felsőtagozatos gyermekük is jár a suliba. Egyikőjük úgy nyilatkozott, hogy az idei felvételiken nagyon jól szerepeltek a gyerekek, magas pontszámot értek el, annak ellenére, hogy volt némi mizéria a matek körül. Ugyanakkor emögött nagyon sok munka és felkészülés is áll, nem adják ingyen a legjobb gimikben a helyeket...Gyakorlatilag tavaly nyár óta erre a felvételire készültek a mostani nyolcadikosok!! Másikuk a német nyelv erősségét emelte ki és hogy milyen klasszul tanítják itt a németet. Egyelőre ebből mi még nem érzünk semmit, ahogy azt már ezerszer leírtam. A harmadik nem kért szót, pedig érdekelt volna a véleménye, mert négy gyermeke van és a legkisebb Réka osztálytársa. 

Ofő témaváltásként megjegyezte, hogy nagyon jó kis közösség van az osztályban, a gyerekek szó szerint szeretik egymást, keresik egymás társaságát. A béke szigete az osztály az alsó tagozaton. Múltkor pl. Réka padtársa felkiáltott fájdalmasan, miszerint otthon felejtette a reggelijét, mire egy egész halomnyi ennivalót dobtak neki össze a többiek, mert jószívűek. Na hát azt eddig is tudtam, hogy 3 kekszből 1 Rékáé...ehhez kétség sem fért. 

Megkaptuk a kódokat az elektronikus naplóhoz, de az imént néztem, Réka esetében még teljesen üres. Azt is be lehet állítani, hogy e-mail érkezzen minden olyan jegyről, ami a naplóba kerül. Ami annyira nem tetszik, az az, hogy mostantól jegyeket kapnak mindenre. Ez a csillag és százalékos dolog sokkal barátságosabb volt, nem értem, miért nem maradhat ez legalább negyedik osztályig. Kiemelte az ofő, hogy ezentúl nem elég, ha pl. rajzból elkészül a mű, máris csillag jár érte, nem, ezentúl jegyet kap rá a gyerkőc. Hát nem tudom, remélem, bőkezű lesz mindkét tantónéni. Friss jegyünk, tulajdonképpen az első a matek füzet külalakjára adott ÖT ALÁ...Bár a legelső az "okos nyúlra" beírt ötös, ami a második félévre tolódott. 

Végül megtárgyaltuk a farsangot, felosztottuk, hogy ki mivel járul majd hozzá. Befizettem a februári úszást és az osztálypénzt. Majd hazaestem. Nyolc órakor derült ki, hogy hopszi, mégis volt környezet házi, a táskába még nincs bepakolva és mi az, hogy villanyoltás kilenckor????

Hogyan tanulunk?



Merthogy Rékácska életében is elkövetkezett az az idő, hogy kénytelen tanulni. Vagyis pontosabban, a szülői kontrollt egy kicsit felemeltem a második félévre, a tagozatos dolgozatok idejére és úgy egyáltalán. Most már azért elég tekintélyes a tananyag, versenyek is jönnek-mennek. Múltkor pl. a TÉRFOGAT definícióját kellett megtanulni környezetből. Megdörgöltem a szemem, mert nem hittem el. Na jó, hát végülis, aki már elmúlt nyolc, biztos tanulhat ilyet. Az én fejemben a környezet alsóban állatok, növények erdő, mező, fű, fa virág.....és az ezzel kapcsolatos dolgok...node nem is erről akartam mesélni. 

Szóval belecsaptunk a tanulásba. Persze leülni nem tud, ritkán is szokott, hozzám hasonlóan leckéjét leginkább a nappali parkettáján vagy a mi ágyunkban, esetleg a szőnyegen írja. Idegesítően tompa ceruzákkal. Azon meg emelkedjünk túl, hogy a sulis napközi 15 perc, mert ennyire van idő a tananyag leadása után. 

A magyar tantárgy számos feladattípust felvet, ilyen pl. a másolás és a tollbamondás, amelyeket a legkevésbé gyakoroltuk írásban eddig. A helyesírást általában szóban szoktam kikérdezni, j/ly témakörben különösen. Pedig szerintem hatékonyabb az írásba foglalt tollbamondás, velem is sokszor előfordult még a diák éveimben, hogy egy adott szó helyes írását úgy döntöttem el, hogyan néz ki pofásabban leírva....

Magát a tananyagot kis fehér cédulákra írtam ki a félév során, melyeket most csak elő kell kapni és voila, máris lehet a csemetének szegezni. A kérdések egy részét már Zalán is fújja. Pl. : Melyik az egyetlen ékezetes mássalhangzó? (MI tuti nem tanultunk ilyeneket, mert kellett egy fél perc, mire gyanakodni kezdtem a pontosjére....)  Akad kis cédulám rokonértelmű szavakról (kukorica=tengeri) és szólás-mondásokról, közmondásokról, pl. Éhes disznó makkal álmodik. Aztán van néhány okos gondolat is, pl. hogy a zsivaj, moraj, ricsaj, dévaj, és egyéb zajos jés szó pontosjés. Vagy hogy nem mindegy, hogy ÁRU és ÁRÚ. Belefoglaltam nyelvtani szabályokat és valamennyi J és Ly-s szót, ami a tananyagban szerepel, beleértve a mályvát és parajt is. Külön jelöltem azokat, amelyek gondot szoktak okozni, pl. Súly, sulyok, sújt....vagy TÁJ és nem TÁLY...MOSOLY és nem MOSOJ. A cetlik folyamatosan gyűlnek és vastagodnak, év végére még bizonyára tovább fognak hízni. A nyelvtan nem könnyű és annyi apró kis csapda van benne. 

Réka szereti a kvíz stílusú tanulást, ebben szinte mindig benne van, tiltakozni nem szokott. Másolni, tollba mondani kifejezetten útál. Ugyanakkor muszáj, mert bizony nála is elmarad ékezet, kimarad betű, urambocsá, ismétlődik egész szótag. Annyira érdekli, hogy azt már nem is lehet fokozni. 

A hangos olvasást könnyen elintézhetem nála egy-egy új könyvvel. Most éppen Berg Judit Tökmagos sorozatát olvassa, teljesen magától. Úgy volt, hogy ajánlott olvasmány lesz valamelyik könyv, talán az Egyiptomos. Így aztán megvettem. Vesztemre, mert azóta az egész sorozat után a nyálát csorgatja. Új szöveget még nem olvas teljesen folyékonyan, mint mondjuk én....bezzeg, amit már egyszer elolvasott, az megy neki. :) 

A matematika gyakorlása is sokszor a papíralapúság mellőzésével lehetséges nála. A szorzótábla már egész jól megy (mármint amit tanultak eddig), most a maradékos osztással teszteljük, hogy tényleg mennyire lehet még ezt tovább fejleszteni. Ugyanakkor, matekkal jobban leköthető, mint a magyarral, az olvasáson kívül nem dobja fel egyetlen magyar feladat sem, úgy látom. Hétvégére töménytelen matek házit kaptak, egy része csak szorgalmi volt. Mivel nem kapnak túl sok házit, nálunk az az alap, hogy a szorgalmi is házi, úgyhogy nekiveselkedtünk, végül talán 3 szorgalmi híján mind kész lett (vagy 20 feladat). Amikor elfáradt Réka, abbahagytuk, jelzem már az én fejem is zsongott. 

Az írása nagyon szép tud lenni, ha odafigyel, egyébként nem az a fajta, aki erre gondot fordít. B-s ceruzát jobban kedveli, mint a HB-set, vagy ha mégis HB-sel ír, akkor ügyel rá, hogy ne legyen kihegyezve. Nincs a top 5-ben legszebb füzet témájában, bár matekból szoktam olvasni dicséreteket...Hááát....

A tananyag java részét elsajátítja az iskolában, órán, ennek örülök. Tudom, hogy figyel és szívja magába a tudást, ha új anyagról van szó. Németet csak dolgozatok előtt szoktunk tanulni, mert egyébként begyakorolják a szavakat már órán. 

Február végén következik az első kör tagozatos dolgozatilag. Szerintem jól állunk a felkészülésben, főleg magyarból, de tekintettel arra, hogy a féléves matek dogára is tanultunk (kétszer két órát), fenn van a szeren Réka. Matek versenyek is jönnek, úgyhogy azokra is kell majd picit gyúrni. Csak hogy a feladattípusokkal tisztába legyen, ne akadjon el ott, hogy már a kérdés is rejtély számára. A többi nem lényeg. 

Hát egyelőre így néz ki a tanulás nálunk. 

Változás az új félévben, hogy az el nem készített háziért kis egyes jár, amiből öt után lesz egy nagy. De ezt már írtam, azt hiszem. Nagyon boldog vagyok. Ez bírt rá, hogy minden délután átrágjuk együtt, hogy tényleg minden házi készen van mindenből másnapra?? A könnyebb követhetőség érdekében a feladás napján elkészítjük a házit, hogy ne okozzon több gondot. Bár mindegy, mert a hiányzó házi úgyis matekból vagy magyaról fenyeget leginkább. 

Délután szülői értekezlet, téma az új félév, gondolom, illetve minden, ami vele jár. Remélem, nem lesz maratoni hosszúságú. Az biztos, hogy egy rakás pénztől megszabadulok, az ehavi úszást még nem fizettük be (a sakkot igen) és az osztálypénzről is teljesen elfeledkeztem....Talán decemberig pipa.