2023. szeptember 23., szombat

Iskolai dolgok

 

Az osztályban nagy a felháborodás a szülők részéről, mert megszűnt idéntől az angol nyelv oktatása, mint másodnyelv. Augusztus 31-én állítólag felmondott az angoltanárnő és szeptember 1-ével nem sikerült őt pótolni. Illetve a nem kéttanos osztályban nyilván folytatódik az angol valahogy, azt nem tudom, hogy. Teljesen padlót fogtak egyes szülők, én komolyan nem értettem, hogy ez a legnagyobb probléma, amit meg kellett vitatni a szülői értekezleten is? Kéttanon nem is szokott lenni másodnyelv, pont elég teher az az egy is, szerintem - bár elfogult vagyok - a német kéttan még nagyobb szívás  nehezebb is, mint az angol. Alakítottak egy csoportot az egyik helyi nyelviskolával és most pénzdíjas tanfolyamon heti 2 óra (vagy 2x2, nem emlékszem) lesz ángol óra....Nem maradnak le semmiről egyébként, ha nyolcadikban "csak" középfokú vagy felsőfokú nyelvvizsgát tesznek németből, így is lesz elég idő gimiben egy másodnyelvre, főleg ha az angol. Majd kíváncsi leszek, hogy milyen szintig jutnak németből nyolcadik végére.... Persze előfordulhat, látott már ilyet a világ, hogy valakinek jobban tetszett az angol és inkább azt szerette volna tanulni, de hát ez nem a suli hibája, nem kötelező mindenkinek német kéttanon tanulni....

Zalánék most olvassák kötelezőként a Kőszívűt, a tanárnő - szemben a Toldival - nem azt választotta, hogy irodalom óra keretében felolvasta a lebutított Nógrádi Gergely féle művet, hanem felad hétről hétre fejezeteket, amiből majd írnak dolgozatot. Illetve írtak is már egyet. Nem olvasnak tehát már sem Gárdonyit, sem Jókait, amit továbbra is szomorúnak tartok. Nem rossz a Nógrádi féle sem, gyorsan ki lehet olvasni, de ne tegyünk úgy, mintha egyenlő lenne a Jókai féle regénnyel. Talán egy árnyalattal jobb, mint az Egri Csillagok....Két vélemény szokott lenni az oktatásról, fú de gyenge, fú de erős, szegény gyerekek kinyiffannak....most akkor el kellene dönteni, hol az igazság. Szerintem meg a tanári teljesítmény egyre gyengébb, de ez csak a saját iskolánk alapján tudom megállapítani, nem mondom, hogy országos tendencia. Egyre több tanár elmegy a sulinkból valamiért, nem pálya elhagyók, hanem suli elhagyók és aki marad, az persze a legalja. Aki tanítani nem tud vagy nem akar, de cserében olyan tz-t állít össze, hogy bámulatos.  Olyanokat követel, amit ő maga le sem ad, "tudni kellene" jelszóval. Vagy/és olyan terjedelműt, hogy max emelt matekos tudja időben befejezni. Ez az általánosra vonatkozik, a gimivel egyelőre sokkal kevesebb gond van. Na mindegy, ne menjünk bele! Ami még fontos lenne, valaki írhatna már normális tankönyveket, mert amióta közoktatásban vagyunk, jönnek ki a tankönyvek és mind egyre csak rosszabb. De ne panaszkodjak, mert kémia, fizika tantárgyakból van tanár, fiatal, matek, magyar már nem olyan, mint pár éve, de stabil és németből még mindig erős a suli  - mondjuk gáz is lenne, kéttant szervezni és közben nincs is némettanár. ... Így sem volt anyanyelvi lektor az első pár évben. 

Folytköv később.

13 megjegyzés:

  1. Kendének a régi suliban nyári kötelezőnek adta fel a magyar tanár, bármelyik Jókait. Kende a Nógrádi-féle Aranyemberrel jött haza, tetszett neki, megírta az olvasónaplót, aztán eljött a suliból. OFI-s töri könyvekből nagy anyagrészek maradtak ki(pl. 5. oszt. az őskor), olvasunk belőle történelmi forrásokat, de sokkal kiegészítem a könyvet. Vincénél (3. osztály)rendben vannak a könyvek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Alsóban nem is volt gond a könyvekkel, sőt ,Rekanal hetedikig nagy gond nem volt. Zalánnál már az ötödikes nyelvtan gáz volt amellett, hogy a tanárnő is az. Sokat szamit a tanár....

      Törlés
  2. Én imádok olvasni, szépirodalmat, krimit, ponyvát nèha.... szerintem kb az 50. könyvet olvasom idén...
    De akkor se tudom megérteni a 12 éves fiamat miért akarják majd kínozni Jókaival?
    Miért kellett a Toldiból 100 sort megtanulni?
    Nagyon fontos a múltat, a történelmet tanítani de ne így!
    De ez örök vita. 😉

    VálaszTörlés
  3. Jókai szerintem nagyon nehéz olvasmány ennek a generációnak, általános iskolában főleg.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pont erre utaltam én is.
      Egy általános iskolásnak 2023-ban ez kínzás.
      Egy egyetmistának, felnőttnek egy szuper olvasmány ha szereti az író stílusát.
      Fiamnak most Szent Péter esernyője a kötelező.
      Szerintem szuper könyv. Egy 12 évesnek nem megfelelő.
      Dorka

      Törlés
  4. Szerintem általános iskolában sem kínzás sem a Toldi, sem Jókai.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem ha valósak az adatok, hogy mennyire komoly probléma van a diákok szövegértésével és egyéb képességeikkel akkor igen magas polcon van az a Jókai.
      Nyilván suli és gyerek függő minden!
      Vannak gyerekek akik nagyon sokat olvasnak kisdiákként, nekik ez emészthető is lehet.
      De pl Zalán a kötelezőkön kívül miket olvas? Mi most a menő az ő körében?
      Dorka

      Törlés
    2. A körző titka sorozatot olvassa magától is, de ez egyébként a kortárs kötelező.

      Törlés
  5. Milánnak tavaly a Szent Péter esernyője volt a kötelező, idén az Aranyember lesz Jókaitól, de olvastak már több novellát, kisregényt Jókaitól, azok pl. tetszettek Milánnak. ( Nagyenyedi két fűzfa, cigánybáró, azt hiszem) Emellett van választható kötelező egy hosszú listáról, amin sokminden van Vernetől a kortárs magyarokig.
    De olvasta az Egri csillagokat is, szerette.
    Mátéék most drámákat olvasnak, ő azokat kevésbé szereti, mint a regényeket.
    Szerintem nem baj, ha olvasnak klasszikusokat, csak a ha elég időt tudnak rászánni a megbeszélésre. Nyilván nehezebb olvasmány, mint egy kortárs, de szerintem kell, hogy lássák és tapasztalják.

    VálaszTörlés
  6. Nekem fura, hogy a rövidített változatot olvassák, nálunk ilyen nincs. Szerintem is úgy lenne értelme olvasni ezeket a számukra nehezebb olvasmányokat, ha meg is beszélnék órán, de egyre inkább azt veszem észre, hogy semmire nem szánnak elég időt. Ledarálják, dolgozat, rohannak tovább és sajnos minden tárgyra ez jellemző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tanárfüggő ez, remélem, legalábbis...Igen, nagyon rohannak, a gimire is igaz sajnos...

      Törlés

Megjegyzésedet, üzenetedet köszönöm!