2014. január 22., szerda

Rémítő



Az egyik szomszédnéni érdeklődött ma délután, miközben a "közöskukadíjat" leperkáltam neki, hogy hová íratjuk Rékát iskolába, a Rákócziba, ahová ők járnak? (Mármint nyilván nem konkrétan ő, de az "onokák". Oda, bólintottam rá, hiszen oda készülünk, Réka esetében immáron 99,99% biztonsággal. Érdeklődtem, hogy ők hogy érzik, mennyire magasak a követelmények, hallani, hogy szigorúak a tantónénik, maximális a követelmény szintje....Az a gond, hogy okosabb gyerkőcöt még nem igen láttam az ő hatodikos unokájuknál, szóval a kérdésem szinte felesleges volt, mégis meghallgattam a választ: első és második osztályban nem vészes, de ahogy a tagozatra bekerülnek (a legjobb 35 darab gyerkőc, német emelt szintre)....nem fejezte be, mert eltűnt a konyhában aprót keresni, de nem is volt szükség erre. 

Ugyanezen a napon, délelőtt felhívtam B. anyukáját (Réka csoporttársa és a nagyobbik csemetéje elsős a Rákócziban), hogy megérdeklődjem, mit lehet tudni a majdani tanítónénikről, van e valami bizalmas vagy nyilvános információja (neki szokott ilyenje lenni). A  Törpsuli első óráján találkozhattunk a tanítónénikkel, de egyiket sem ismerem még hírből sem, kevés információm volt róluk. Elvileg azok a tantónénik lesznek, akik most negyedik osztályt visznek. Nem mondom, jó híre van mindegyiknek, nagyjából egyformán szimpi volt nekem mind a négy tantónéni, de vágy sem kapott el, hogy na AZT a tantónénit AKAROOM a Rékának!!! Ahhoz nem vagyok elég jó emberismerő sem, mondjuk. 

Pontokba szedem, mi mindent tudtam meg B. től a suliról. Figyelem, csak erős idegzetűeknek! :)


1)  A gyerekek (elsősök) az osztályban karácsonyra folyékonyan megtanultak olvasni (kivéve néhány kettős mássalhangzót).
2) Minden nap van házi feladat és szorgalmi feladat is. Irdatlan mennyiségű. B. egész téli szünetben tanult és gyakorolt, kivéve karácsony első és második napját. (szegényke...)
4) A gyerekek a füzeteket, könyveket haza hozzák naponta, leckéstül, szorgalmistul...(ezt nem bánom, egyébként, legalább látom, mit művelnek majd a suliban)
5) A házit elvileg még a napköziben megoldják, ellenőrzi a napközis tantónéni, hogy a feladat készen van e, de azt nem, hogy helyes e, ezért B. sokszor kezdi az egészet előlről otthon négy óra után....
6) A mezőny igen erős, hogy a félévi bizonyítvány csupa ötös, az az osztályban nem ritka még.
7) A cél nem az ötös felmérő, hanem a 100%-os felmérő....hiszen egyszer tagozatosak szeretnének lenni (ez csak 35-nek fog sikerülni a 70-ből)  ahhoz pedig ki tudja, milyen magas eredmény kell, szóval biztos, ami ziher....
8) Bár a szorgalmi - szerintem - leginkább azoknak szól, akik már írnak, olvasnak számolnak, ne unatkozzanak, azt a többiek is megcsinálják, mert a szorgalom jegy csak akkor lehet ötös. (Hogy ez így van e, persze nem tudom, remélem, nem...)
9) Heti 3 úszás óra van beépítve az órarendbe, ennek és önmagának a sulinak hála, B. este fél nyolckor már alszik, kidől, hulla.
10) Órán nem lehet beszélgetni, sőt, a napköziben sem, egyáltalán. Szigorú szabályok vannak a fegyelmet tekintve, amihez ragaszkodnak. Órán csend van és figyelés, semmi más.
11) B. egyik szünetben felült a ping-pong asztalra, mire egy vonatnyit hátrább tették magaviseletből....(nagy okos volt, aki ezt a vonatos izét kitalálta...)
12) Tervezi az iskola, hogy megszűnik a német tagozat, egy angolos és egy németes osztály lesz helyette. Szerintem ettől a legjobb képességű gyerekek lehalászása meg fog maradni, fogadni mernék rá!
13) B. olykor este 9-ig nyűglődik a szorgalmi feladatokkal....Este kilencig!!!!! Egy hét  éves....
14) Ezt folytatva: B. ELSŐ OSZTÁLYOS! TAVALY MÉG NAPRAFORGÓS VOLT, MINT MOST ZALÁN, CSAK IPPEN NAGYCSOPORTBAN...
15) B. egy-két betűt ismert mindössze tavaly szeptemberben, okos, értelmes fiú, ez mégis akkora hátránynak tűnt a suliban, hogy anyuka minden nap tanul vele, több órát...
16) Aki úgy látja, gyermeke nem fog tudni bekerülni a tagozatos osztályba, első végén elviszi másik iskolába, ahol szerényebbek a követelmények.
17) Senki nem tudja, mire ez az irdatlan tempó, de aki bírja, csinálja. 

Én még mindig azt gondolom, hogy Réka azok közé tartozik, akinek nem lesznek nehézségei, a tempó miatt valószínűleg nem. Igaz, szokatlan lesz neki, hogy hosszú verseket kell megtanulni, hogy házi van minden nap, szorgalmi akár. Ez azonban nem a suli hibája, hanem az ovi gyengesége, hogy ilyen nagy lesz a szakadék a két intézmény között. Ez az, amitől tartok. A másik verzió az volna, hogy egy olyan iskolába íratjuk Rékát, ahol az osztály minimum 30%-a kisebbségi. Ezt nem akarjuk semmiképpen. A baráti körből 3 barátnője is Rákóczis lesz, a fiú közül is legalább egy...és ha lesz arra lehetőség, hogy figyelembe vegyék, ki honnan érkezik, akkor még egy osztályba is kerülhetnek. 

Réka nem várja a sulit kimondottan, mert azt már tudja, hogy ott többet kell majd alakítani, mint álló nap játszani, mókázni, kacagni. Viszont ő már választott, menne, ahová a cimborái is, a Rákócziba. Nem hiszem, hogy meg fogjuk bánni, mert nem igen van más választásunk, úgy érzem....és túl azon, hogy nem egy dolog ijesztő a Rákóczival kapcsolatban, alapvetően a lényeg mégis ott van, hogy jó iskola. Rékának való iskola. Remélem, ő majd bizonyítja, hogy így lesz. 





14 megjegyzés:

  1. Szia! Megértelek, tényleg elég ijesztőek a felsoroltak... A mi körzetes sulink is németes, azaz indul 2 német nemzetiségi, meg egy tesi tagozatos osztály... Elsőtől naponta van német óra. A városban most ez a "menő" iskola, én ettől annyira nem repesek, de tény, hogy színvonalas, erős suli. Lehetne éppen "trükközni", és egy távolabbi, lightosabb suliba próbálkozni, bár most eléggé szigorúan veszik a körzeteket. Szóba jött még egy piarista suli, de az meg a város túlsó csücskében van... Szóval marad a Móra, és csendben imákat mormogok, hogy szerencsénk legyen a tanítónénivel. (Vélemények pro és kontra mindig lesznek, akik nem mórások, szidják, akik oda járnak, és spec. adok a szavukra, nekik nincs gondjuk.) Ja, még a Waldorfon is elgondolkodtunk, de az meg most indul, ha egyáltalán indul...

    VálaszTörlés
  2. Ha a körzetes suli jó suli, az már fél siker.
    Mifelénk gyenge a Waldorf, mint a harmat, bár hiányosak az ismereteim róla. Ti is iskolások lesztek ősztől? Asztaaaa, hihetetlen, pedig hát Dorci is benne van a korban. :))

    VálaszTörlés
  3. Jaja, D. márciusi. :-) ( Őszintén szólva én anno tűnődtem, mi legyen, de minden a suli mellett szól, az óvónénik, a nev.tan egyöntetű véleménye az, hogy eszembe se jusson oviban hagyni, semmi nem indokolja! ) Csak szerintem...olyan apró...féltem picit. Energikus, fáradhatatlan, azzal semmi gond, csak egyelőre nem tudom elképzelni iskolatáskával a hátán.:-) Pedig szoknom kell a gondolatot, hamarosan felgyorsulnak az események, beíratkozás stb., aztán hipp hopp szeptember lesz.:-)

    VálaszTörlés
  4. Igen, tudom,hogy márciusi:-):-).
    Szerintem kár lenne orbán tartani, az iskolataskat meg úgyis mi cipeljuk.:-)

    VálaszTörlés
  5. Orbán=oviban:-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)

    VálaszTörlés
  6. Hasonlo nalunk is a suli, par dolgot kiveve. Uszas nincs beepitve az orarendbe, ez szerintem nagyon jo otlet a sulitok reszerol. Viszont az irdatlan mennyisegu hazit, szorgalmit nem ertem. Hazit nalunk csak hetvegere adnak, szorgalmit pedig az kap, aki napkozben gyorsabban vegez a feladatokkal, es amig a tobbiek a kotelezot csinaljak, o a szorgalmit. A magatartast itt is nagyon szigoruan nezik, de ez a vonatos modszer nekem sem tetszik. Azt hogy B. csak par betut ismert, es ez hatrany volt, hogy erted? Mindenki ugy megy elso osztalyba hogy tud irni olvasni? Ezt varjak el? Mert az elso osztaly pont arra van, hogy ezt megtanuljak! Vagy pont ellenkezoleg ertetted? Hogy hatrany, hogy ismert par betut? Mert erre is van pelda.. Peti osztalyaban ket gyerek tudott olvasni iskola kezdeskor, megse ok voltak a legjobb tanulok.. Egyebkent azert ha tudtok valasztani tanar nenit ( az iskolaelokeszitok alkalmaval csak kiderul, melyikojuk a szimpatikusabb) mindenkepp valasszon Reka, mert nagyon sokat szamit, hogy ki es hogy tanit, ki lehet fogni sajnos olyan tanarokat, akik leromboljak szegeny gyerekek onbizalmat stb. En sem varom a sulikezdest, nagyon tartok tole, de remeljuk itt is, es nalatok is minden siman fog menni. Meg 8 honap, azert az sok ido.. :)

    VálaszTörlés
  7. Én az anyuka szempontjából írtam, hogy a tény, hogy csak pár betűt ismert B. iskola előtt, olyan hátránynak tűnt az anyuka szemében, hogy elmondása szerint muszáj B.-vel sokat tanulnia.

    Igen, elvileg megkérdezik, hogy melyik osztályba szeretném írtatni, A-ba vagy B-be....Réka viszont egészen biztosan oda húzna, ahová a többiek mennek. A többiek E..t fogják követni, aki a suli igazgatójának a kislánya, Réka csoporttársa. Merthogy E. garantáltan a legjobb tantónéniket fogja kapni az apukájától, ez borítékolható. Csakhogy jó lesz e nekünk egy osztályban E-vel, az a tantónéni, akit E.-nek kinéztek, ugyanolyan jó lesz e Rékának is...na ez már egyáltalán nem biztos. :)

    VálaszTörlés
  8. Egy olyan osztalyban vajon hagynak mast is ervenyesulni E-n kivul?
    Biztos, hogy lesz olyan tanito neni, akit megkedvel Reka az elokeszito vegere.. Tenyleg, mostanaban is jartok? Miket csinalnak?

    VálaszTörlés
  9. Valószínűleg nyomják majd ezerrel, mint ahogy már most is....Harmadiktól így is úgy is osztálytársak lesznek, hiába tenném másik osztályba elsőben. Egyébként meg mindenhol vannak egyenlők és még egyenlőbbek....

    Az előkészítőt mindig más tartja, így lassan az egész alsós tanító gárdát megismerjük. Holnap lesz a negyedik foglalkozás. :)

    VálaszTörlés
  10. Hogy mit csinálnak? Az eddigiekről írtam részletesen, tudod, volt az a kukacos alma pl....vagy számolnak, évszakokról beszélgetnek, német óra, angol óra (erről lemaradtunk). Kíváncsi leszek, mi terveznek holnapra.

    VálaszTörlés
  11. Nem igazán értem a nagy sietséget, kisfiam elsős angol tannyelvű suliba jár, még nem vették végig a betűket, de amiket igen azt profin használja, rögzült neki. Nem hiszem hogy folyékonyan meg lehet tanulni olvasni első félévben a nulláról.

    Nem hozott haza házit vagy max 4-5 sort az elején, érdekes módon a napköziotthonos képzésbe ez belefér. Viszont így is az első pár hónap alatt nagyon hisztis volt, annyira elfáradt. Nem is tudom mi lett volna, ha még este itthon kellett volna vele tanulni. Szerintem ez nagyon nem jó dolog. Mikor legyen gyerek, mikor pihenje ki a munkát? (márpedig nyolc óra a suliban nem kevésbé fárasztó mint egy munkahely, hiszen az).

    Ildikó

    VálaszTörlés
  12. Szia! Én sem értem, mint írtam is.:-)
    Ez a rendszer egyébként nem új ám, már 20 éve is olvasni kellett félévre a gyerekeknek. Ebben a suliban is ez a módi,ami nem lenne rendkívüli, engem inkább piszkál a maximalizmus és a napi házi és szorgalmi. Hegyekben.

    VálaszTörlés
  13. Ez a sok plusz feladat borzasztó. Délután pihennie kellene egy elsősnek, éppen elég fárasztó lesz nekik a suli az ovi után.
    Sajnos nagyon sok helyről hallottam, hogy hátrány, ha a gyerek nem ír/olvas(!) sulikezdésre, mert azokkal haladnak, akik tudnak a többiek meg korrepetálásra járnak. Szerintem ez borzasztó. Ennek ellenére én nem tanítom itthon az enyémeket, mert szerintem a suli dolga elsőben.
    Én egyre inkább hajlok a körzetes nyugisabb suli felé, ahol Meixner módszerrel tanítanak, mint az átjelentkezéssel (anyósékhoz) elérhető elitebb, de ijesztő suli felé, ahol nagy a verseny a gyerekek között már elsőben is.
    Sok sikert a munkakezdéshez, én kb. egy éve kezdtem. Nem mondom, hogy mindig könnyű volt, de azért jó. A logisztika nem egyszerű, de én is kocsi nélkül oldom meg, bár pont most gondolkodom rajta, hogy tavasztól nekiállok. Jogsim van, de én is betoji vagyok, ezért nem vezetek.

    VálaszTörlés
  14. Igen, úgy tűnik, hogy a tempót azok diktálják, akik már írnak/olvasnak....Régebben az volt a helyzet, hogy ezek a gyerekek picit unatkoztak a suliba, mára pedig hozzájuk igazítják a tempót....Hát ez sem jó gyakorlat sajnos. :(

    Réka sem tud olvasni, azt nem állítom, hogy szeptemberre nem fog, de ha így lesz is, nem azért, mert én megtanítottam. Idegenkedem az ilyesmitől.

    VálaszTörlés

Megjegyzésedet, üzenetedet köszönöm!