2023. június 4., vasárnap

Tanulok én is

Ez sem egy jó cím, sebaj...

Múltkor egy ismerősöm nagyon megütközött azon, hogy még tanulok a hatodikos gyerekemmel és megkönnyebbült, amikor megerősítettem, hogy nem, a gimnazistámmal már nem. (Habár lenne rá igényem mondjuk németből, amiből sorozatosan alulteljesít...Viccelek, dehogy van!!) 

Na most induljunk ki a liberális felfogásból, amit magaménak vallok, hogy mindenkinek joga van eldönteni, hogyan neveli a gyerekét.  Vagy ez inkább a demokratikus álláspont? Mindegy. Számos jó elmélet van, a gyerekek is ezerfélék, ahány annyiféle, hagy döntsem el én, vagy a mindenkori szülő maga, hogy tanul a csemetével, segít neki avagy nem. 

Az iskolák sem egyformák, pl. a fenti ismerősöm negyedikes fia még nem élte meg, hogy hétvégére valaha is házit adtak volna fel, ismeretlen fogalom, hogy a szombat vagy vasárnap bármelyik része tanulással telt volna. Ellenben mi első óta nyomjuk a német kéttan miatt. Bár akkor is nyomtuk, amikor emelt németes volt Réka. 

Azt nem is tudom, milyen egy sima általános iskola, mert saját emlékeim a régmúltból már semmit sem jelentenek. Egészen más, jóval nagyobb a tananyag. Na Réka viszont emelt németen heti öt, majd nyolcadikban nyelvvizsga előtt heti 7-8 németórát is letolt. Zalánnak németül van a civilizáció (osztrák,német, svájci történetek), a természetismeret és a történelem. Ez utóbbiból a magyar töri természetesen nem, de csak mert a törvény tiltja. Ezek közül szerintem a töri a legnehezebb, amit az ofő tart, ha a tankönyvet olvasom, még én is használom a szószedetet a töri szaknyelv miatt. Ezt nem tudom melyik gyerek tudja önállóan feldolgozni, aláírom, hogy biztos van olyan az osztályban, viszont szülői segítség nélkül jóval nehezebb. 

Persze jön a következő gondolat, hogy minek írattam ide, ami teljesen jogos, én is megbántam már régen. Eleve volt bennem egy berzenkedés mindig is a kéttan miatt. Ha nem lett volna, lehet, Rékát is inkább az angol kéttanra íratom, olyan suli is van a városban, de úgy gondoltam,  első nyelvnek jobb lesz neki a német, mert ez nehezebb. (Mint az angol.) Illetve sima tanterv teljesen jó egy kis emelt némettel. Nyolcadikra nyelvvizsga könnyedén, gondoltam én, szuper lesz. Ez a része egyébként is is lett, Rékához remekül passzolt a suli. Csakhogy most idén ballag éppen az utolsó emelt németes osztály és onnantól fogva már csak kéttan német indult. Ezt én a kéttant nem kívánom senkinek, csak egészen kiváló képességű gyerekeknek és/vagy sváboknak / német anyanyelvűeknek, mert amúgy és alapból rohadt nehéz. 

További bonyodalom, hogy Zalán rendkívül és kivételesen lusta. Eddig sem volt a szorgalom mintaképe, folyamatosan macerálni kell, hogy kész a házi, csináld a házit, tanuld a leckét, stb, de most, hogy rászakadt a 13. szülinapja, még annyira sem tanul, mint esetleg eddig. 

Hát mindezekért együttesen tanulok vele, és mert valamilyen szinten kötelességemnek is érzem, anyai feladataim egyikének. Biztos vagyok benne, hogy a HatodikÁ-ból a szülők jó része besegít változó szinten a csemetéknek. Én is ilyen vagyok, meg sem tudnám állni, ismerve Zalánt....

Természetesen nem tartom rosszabb anyának azt, aki nem tanul a gyerekével, sőt, elismerésem neki, mert vagy 1) meg tudja állni, hogy ne avatkozzon bele a gyermeke kötelességébe és ezáltal fejlessze azt 2) alapból olyan ügyes, felelősségteljes gyereket nevel illetve nevelt, hogy azzal nem kell tanulni. Van aztán egy harmadik csoport, akiből tényleg sokkal többet ki lehetne hozni némi szülői segítséggel, de hiszem azt, hogy tehetség nem vész el és előbb - utóbb valamilyen formában utat tör magának. 

A fokozatos leválás persze elkerülhetetlen.  Ideális lenne, ha jövőre már csak ki kellene kérdezni a leckéket és nem kellene minden matekfeladatot átvenni az összefoglalásig, amikor már ő is önálló. Azért a hetedik túl durva ahhoz, hogy Zalán ne tanuljon jórészt egyedül. Remélem, így lesz. Hallottam már anyukáról, aki a jogi egyetemet is végigtanulta  a fiával, nekem ez nem célom egyáltalán...Ha támogatásra, segítségre szorul, rám mindig számíthat, de elvárás, hogy legyen kötelességtudata, felelősségtudata. Vagy legalább tegyen lépéseket ebbe az irányba....







8 megjegyzés:

  1. 1-es pont jelen.. nálunk ez annyira természetes volt, hogy neked (mármint a gyereknek) az a dolgod, hogy tanulj, engem is így neveltek, és ezt is adtam tovább. Ami nem azt jelenti persze, hogy ne segítettem volna értelmezni az anyagot, ha egyedül nem ment, vagy sose kérdeztem volna ki pl. dolgozat előtt, de csak ha kérték. Legtöbbször, főleg kicsit nagyobb korukban már azt sem tudtam, hogy írnak éppen. Szóval nekem meg ez az állandó kontroll a furcsa :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon élvezem, hogy fogalmam sincs, Reka mikor miből ír....ennyi a kommentem ehhez.

      Törlés
  2. Szintén 1-es pont jelen. :)
    6. osztályos a fiam, 12 éves, kamaszodik.... nem vagyok hajlandó tanulni vele, de így is lett szoktatva, hogy ez az ő feladata.
    Megtanulni azt, hogy egyedül kell tanulni az se egyszerű dolog.
    Nekem fura, amikor osztálytársa anyukája írogat a csoportba, hogy szeretné elkérni a leckét meg mikor is lesz dolgozat.....
    Képes erre egy kiskamasz.
    Szerintem nálad a nagyfiad úgy megszokta, hogy te mindig ott vagy, hogy eszébe sincs a nehezebb utat választani.
    Nekem bevallom ez a németül tanulás nagyon borzasztó és nagyon nehéznek tűnik. :( Szerintem magas a léc, de ha tényleg a köv. 2 évben is segíted, akkor meg átugorható!
    Dorka

    VálaszTörlés
  3. Mi ilyen alapossággal sosem tanultunk a gyerekekkel, de 3 féle gyerekünk van, Máté csak akkor szól, ha már ég a ház, de akkor nagyon partner az együtt tanulásban. Milánnak ezideáig nem volt igénye rá, egyszer kellett tőle kikérdéznem az angol múltidős szavakat, valmaikor ötödikben talán. Általában egyedül boldogul. Az ő szülői facebook csoportjuk viszont rendkívül aktív, folyton pörögnek a mi volt a mai lecke, és mi lesz a dolgozatbna típusú kérdések, de én ezeket nem követem egyáltalán egyik fiúnál sem.
    Marcira ráférne az együtt tanulás, az átbeszélés, de ő egyáltalán nem partner ebben, nekem meg már nincs erőm vele harcba szállni. Kérdés, hogy ötödiktől, majd hogyan alakul ez át, ahol már nincs napközi és burokban nevelkedés.

    Nekem a kéttanos oktatás nagyon rémísztőnek tűnik, és tűnt mindig is.Ahhoz tényleg kell szerintem egy stabil szülői segítség, amire én nem éreztem magamban sosem kellő elhivatottságot. Úgyhogy minden elismerésem!

    VálaszTörlés
  4. Vincével tanulok, napi szinten több órát, engem/minket nagyon lefáraszt. 10 éves lesz júliusban, az első osztályt kétszer járta, van pár részképességzavara és tanulási nehézsége, így is két tantárgyból majdnem visszatapsolták. Rendszeresen kapnak házit szünetre, hétvégére, ha hosszú szünet van vagy 4 napos hétvége, akkor tripla adag tanulnivaló. Heti szinten memoriter. Kende más tészta, ő egy emelt szintű(angol) egyházi iskolába jár, jó képességű, igényli a kikérdezést. Küldik a covid óta a feladatokat a classroomba is és kapnak órán is.

    VálaszTörlés
  5. Nagyon érdekes ez az összefoglaló. Az biztos, hogy egy normális áltsulival ezt összehasonlítani nem lehet!
    Én újabb olvasó vagyok, bocsánat ha már írtad.
    Ennek a rendszernek mi értelme? Mármint miért előnyös? Mert nekem ez extra keménynek tűnik.
    Fontos a nyelv. Nagyon is.
    De így hatékonyabban meg lehet tanulni németül?
    Mert nekem ez az emelt némethez képest sokszoros munkát-tanulást jelent.
    Köszönöm ha válaszolsz.
    És kitartást! Mindjárt vakáció! 🌞🍹
    Ági

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, igen, nagyon várom. :)
      Nem vagyok a téma szakavatott hozzáértője, de igen, minél magasabb nyelvtudás a cél, gondolkodjon célnyelven egy adott témában, a megtanult anyagot a saját szavaival ki tudja fejezni, ha kell (ne magoljon). Általában egyik töri illetve természetismeret órán leadják az anyagot magyarul, a másikon németül, vagy egy órán belül elintézik a kettőt. Ahogy írtam is, csak egyetemes töri megy németül, a magyar magyarul megy, de ott meg még nehezebbek a dolgozatok. :) Nehogy örüljünk. Ehhez jön az anyanyelvű lektor által tartott német civilizáció, ahol földrajzot, érdekess szokásokról tanulnak plusz beszélgetnek. A nyelvoktatás, a német nyelvű tárgyak és a matek nálunk csoportbontásban zajlik, tehát 13-14 fős csoportokban.

      Törlés
  6. Szeretném megköszönni a Wiccan Duma nagy segítségét. A lányom mélyen a kábítószer-függőségbe került, kipróbáltam a rehabilitációt és mindent, hogy abbahagyja, de semmi sem működött, sokat sírtam az egész helyzet miatt, mert anyaként kudarcnak éreztem magam. De mindez megváltozott, miután találtam egy megjegyzést az interneten arról, hogy a Wiccan Duma embereken segít. Örülök, hogy a lányom megszabadult a kábítószer-függőségtől a Wiccan Duma segítségével, köszönöm Wiccan Duma az erőteljes varázslatait. A nézők számára nem ismerem a helyzeteteket, de biztosíthatom Önöket, hogy segítséget kaphat a függőség megszüntetéséhez. , állítsa le a megszállottságot, állítsa le a depressziót, hagyja abba a visszaélést. Lépjen kapcsolatba a Wiccan Dumával a következőkért:
    1) Szerelmi varázslatok
    2) Elveszett szerelmi varázslatok
    3) Válási varázslatok
    4) Házassági varázslatok
    5) Szerelmi varázslatok.
    6) Elválasztó varázslatok
    7) Száműzd el a volt szeretőt
    8.) Szeretnél előléptetni.
    9) lottó nyerő varázslatok
    10) Ha meg akarja elégíteni szeretőjét
    11) Varázsmunka a bírósági per megnyerésére
    12) varázslat a megszállottság megtörésére
    Forduljon ehhez a nagyszerű emberhez, ha bármilyen problémája van a végleges megoldás érdekében. E-mail: whitemagictemple@gmail.com
    WhatsApp: +2348155926512

    VálaszTörlés

Megjegyzésedet, üzenetedet köszönöm!