2015. szeptember 27., vasárnap

Változó


Hol tartottam változó szorgalom ügyben? Azt meséltem, biztosan, hogy nálunk heti szorgalom/magatartás értékelés van. Ennek az értékelésnek a keretében Réka második héten VÁLTOZÓ magatartást kapott (hármas). Találkoztam az ofővel is, aki a sok hiányossággal indokolta ezt az értékelést. Elfelejtett házi, hiányzó eszközök, komplett matek cucc....érthető, ha akarom, azt hiszem.

Pár nappal később találkoztam G.-vel, akinak a fia valamikor E. és É. osztályába járt, ugyanúgy, ahogy Réka. Ő említette, hogy évről évre növekedni fognak az elvárások és a követelmények a tanítónénik részéről a gyerekek felé. Megmosolyogtatónak találta, amikor azt csicseregtem, hogy elsőben milyen rendesek és kedvesek, végtelenül türelmesek voltak. Azt felelte, csak várjam ki, mi lesz negyedikben, nem nagyon fogok rájuk ismerni. És mindez hamarabb értelmet nyert, mint gondoltam volna.

Az az igazság, hogy sok kritika éri ezt a "poroszos" (?) rendszert, mely folyamatos értékelés formájában az osztályteremben szemlélteti az éppen aktuális magatartás és szorgalom jegyeket. Kis fényképek, nálunk kaptár körül döngicsélő méhecskékkel illetve napocska felhővel próbálja az éppen aktuális magatartás/szorgalom jegyeket lekommunikálni. Én elfogadtam, hogy léteznek, talán mert állítólag szinte minden iskolában létezik ilyesmi mifelénk.

Igazából elsőben ügyet sem vetettem erre a táblára. Volt piros értékelés, félig piros-félig zöld, zöld és fekete (azt hiszem, ez volt a mélypont) az üzenő füzetben. Futólag vetettem egy pillantást, nyugtáztam, hogy pirospontos a történet és ezzel le volt zárva. Hogy pontosan hol kóválygott Réka a táblákon magatartásilag vagy szorgalmilag nem különösebben izgatott. 

Most azonban a szülői értekezlet egyik holtpontján elmerültem a táblában. Csak úgy az érdekesség kedvéért. Mindkettőn a középmezőnyben tanyázott Réka, igaz, magatartásból annak a felső régióiban, de semmiképpen nem a magaslatokon. Meg kell hagyni, akárhányszor a táblára néztem tavaly (mondom, az nem volt sűrűn), a legelitebb régiókat nem sikerült meghódítania szegénykének. Annak a gyereknek, aki egy volt  a hatból, aki végül minden tantárgyból dicséretes értékelést kapott év végén. Annyira lusta nem lehetett, ha ezt érte....már csak ha az órai munkáját nézem. 

Szombaton reggel meglepve szembesültem a legfrissebb értékelésekkel. A második heti VÁLTOZÓT a harmadik héten is VÁLTOZÓ követte, majd egy JÓ. Kérdésemre, hogy voltak a hiányosságok az elmúlt héten illetve előtte, Réka szégyellősen beismerte, hogy volt egy kis elfelejtett magyar házi (valami rajzolás)....

Na ez már annyira nem tetszik nekem. Merthogy elsőben is előfordult, hogy itthon maradt az egyik magyar füzet. Vagy vinni kellett volna ezt vagy azt matekból, lemaradt egy házi a listáról, a mi fejünk sem káptalan. Attól még a magatartás-szorgalom rendíthetetlenül jeles volt.  Ennyiben más volna a második, hogy ez ezen túl nem így lesz? 

Hiszen Réka annyira ott van az órákon és mindig kész a házi feladata is még a suliban. Szereti is az iskolát. Miért érdemel hát változó szorgalmat? Mi az a pont, aminél már csak jó lehet és mikortól változó? Három gikszer feltételezem, már a változóval egyenlő. Még két hanyagság és kettes? Hogy kell ezt kezelni. 

Na kérem, ez az első pont iskolás létünk során, amire azt mondom, nem értek vele egyet. Tévedés ezt tenni egy  7-8 éves gyerekkel.  Nem mintha megrázná Rékát, mert úgy látom, nem. Talán szorgalmasabb lesz ezáltal, jobban  fog igyekezni? Még az is lehet. De akkor is. Nem igazságos, nem helyes. Ennyi. 


10 megjegyzés:

  1. Teljesen egyetértek veled, ez szerintem is egyáltalán nem helyes, főleg egy ennyi idős gyereknél! Egyébként nálunk is átalakultak a tanító nénik negyedikre, vagyis inkább szigorúbbak lettek szép fokozatosan, de ekkora metamorfózis azért nem volt :)..Ebben tényleg az az egyetlen pozitívum, hogy Rékát ez nem zavarja...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Emlékszem, mikor E. tantónéni órát tartott Rékáéknak 20 percben. Matekot. Akkor ugye éppen negyedikesei voltak, tagozatosok. Hát én fel sem mertem nézni, olyan félelmetes volt. Várta rögtön a választ, pörgött, mint a motolla....na fél évvel később tényleg nem ismertem rá, amikor elkezdte tanítani Rékáékat. Egész más hozzáállás....

      Törlés
  2. Lassan minden második posztodat lefordítom a saját helyzetünkre és kilátásainkra, és aggódom kicsit...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hehe, bocsika...De hátha jönnek még jobb bejegyzések is! :)

      Törlés
  3. Az 1-2. osztályban nálunk ilyen nincs, de 3. osztálytól elfelejtett háziért (vagy 3 késésért) kis 1-es jár.. De a házit napköziben a tanár mindenkinek megnézi, leszignózza, hogy megcsinálta e, így elvileg csak a nem napköziseknél lehet elmaradás..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na ez közelebb állna a szívemhez, igen. Nem lenne olyan érzésem, hogy igazából én kapom a fekete pontot. :) A napközivel az a gond, hogy a fakultatív programok napközi időben vannak, ilyen a kötelező atlétika (aki nem úszós), a zene és minden szakkör. Szóval ha éppen elfoglaltságod van, akkor hiába a napközi. Ilyen a hétfői napunk és a péntek, de az már ugye nem számít annyira.

      Törlés
  4. Nálunk a különórások vezetnek leckefüzetet, így a szülők is látják, hogy mi a házi, nem lesz elmaradás, egyébként megcsinálnak mindent napköziben. Verstanulás, olvasás marad otthonra.

    VálaszTörlés
  5. Én sosem voltam híve a negatív ösztönzésnek, és nem is leszek. Nem attól lesz az a szerencsétlen 8 éves szorgalmasabb, mert 3-ast kapott. Persze, figyelmeztessék szóban, hívják fel rá a figyelmét, hogy figyeljen oda a házira, a cuccaira, de biztos velem van a baj, ha én nem érzem akkora drámának, ha elfelejt egy magyar leckét, mikor majd' 30 órájuk van egy héten. Vagy csak én vagyok ennyire vajszívű?
    Mátééknál is van valami magatartáskártyás rendszer. Azt sem támogatom egyébként.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem velünk van a baj, Bea, megnyugtatlak.

      Én nem vagyok teljesen ellene, a szigor mértékét tartom túlzásnak. Szerintem sem dől össze a világ, ha a 8 évesek otthon hagynak ezt vagy azt.....Illetve ahogy írtam, igazságtalan az egyébként igyekvő, érdeklődő, órán mindig jelen levő (agyban) kisdiákokkal szemben. Éz az ugrás jobban fáj, mint az ovi-suli vetődés, amit ugye mi meg sem éreztünk...Hát ez van.

      Törlés

Megjegyzésedet, üzenetedet köszönöm!