2014. március 19., szerda

Szülői értekezlet a suliban


Ma egy igényfelmérőt, egy egyszerű űrlapot kellett kitölteni az oviban, hogy ősztől melyik iskolába szeretném beíratni a gyermekem. Ez afféle tapogatózás a Tankerület részéről, hogy melyik suliban milyen létszámok várhatók. Legalábbis szerintem, mert ugye a beiratkozás maga (és ez már hivatalos) ÁPRILIS 28-30 között lesz, reggel 8-tól este 18-ig a választott iskolában. Még nem döntöttem el, hogy pontosan mikor ugrom be a suliba beíratni Rékát, vagy kiveszek fél napot és reggel, vagy nem veszek ki és este. Majd még megálmodom. 

Pénteken a nevtanban ücsörögtem,- picit unottan, mert itthon felejtettem a könyvem - amíg vártam Rékára. Tele volt váró ideges szülőkkel, akik iskolaérettségi vizsgálatra érkeztek oda csemetéstül. Töltögették a véget nem érő kérdőívet, igyekeztek visszaemlékezni, hogy pl. mikor mászott Józsika és meddig tette ezt, kúszott e előtte vagy rögtön mászott....Elnéztem őket, picit meg is sajnáltam némelyiket, mert tényleg olyan nagy lépés ez az iskola kezdés. Főleg egy tavaszi - nyári születésű gyereknél.....nem könnyű a döntés. Főleg, ha az óvoda iskolába küldené, AnyukaApuka ellenben inkább oviban tartaná még egy évet....

Hétfőn szülői értekezletre loholtam munka után a Rákóczi suliba. Nagyjából azt kaptam, amit vártam. Pontokba szedem a tapasztalataimat, hátha úgy könnyebben kikanyarodik a bejegyzés az ujjaim alól. Azt nem mondanám, hogy megnyugodtam, bár részben talán igen, bizonyos szempontból meg sose' fogok....De azért a hitem a suliban megmaradt, szép is lenne, ha szétfoszlott volna....

1) II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola - idén ünnepli 145. születésnapját. 1869-ben alapult, mint "nagyvárosi elemi fiú tanoda". 1898 után hatosztályos népiskola lett. Érdekesség, hogy a két világháború között az elemi és az óvodai oktatás mellett lányok számára szakmai oktatás is folyt, fodrászokat és varrónőket képeztek. 1985 óta német tagozatos iskola, elsőként a megyében. 1990 óta viseli II. Rákóczi Ferenc nevét. 
2) Fenntartó: Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, Működtető: Szolnok Város Önkormányzata, Szolnok Város Tankerülete (takarítás, ebédeltetés, karbantartás szempontjából)
3) Az iskola diákjai a kompetencia teszten jóval az országos átlag felett teljesítenek. továbbtanulásról: a gyerekek 90% gimnáziumba vagy szakközépiskolába megy továbbtanulni (ebből 60% gimibe)
2) Iskola tanulóinak tanulmányi átlaga: 4,45 (2013-as adat)
3) Az értekezleten jelen voltak a leendő tanító nénik is. Habár szólásra nem emelkedtek, csak csöndesen mosolyogtak. E. és É. néni vagy M. és A. néni a két lehetőség. Az E betűsek most tagozatos osztályt  visznek (negyedikeseket), É. néni volt Réka kedvence az őszi Törpsuliban, erre emlékszem jól. E. néni, a párja ellenben kőkemény, versenyistállós tantónéni, nekem nem is nagyon jött be ránézésre sem....pedig állítólag nagyon jó pedagógus. Lehet tanítónénit megjelölni a beiratkozáskor, arra nincs garancia, hogy kívánságunk teljesül.
4) Beiratkozáshoz szükséges: lakcímkártya, óvodai szakvélemény és nyilatkozat a közös szülöi nemtommi gyakorlásáról (elvált szülők esetében). Beiratkozáskor kell eldönteni, hogy hittanra vagy erkölcstanra íratnánk be Rékát. Meglepő, de kicsi az érdeklődés a hittan iránt. Én még nem döntöttem, a többi Manós szülő erkölcstanban gondolkodik. Én berzenkedem ellene...Ezen kívül egyen sálra és nyakkendőre is a beiratkozáskor lehet megrendelést tenni. Arról is itt kell nyilatkozni, hogy úszós lesz a kis elsős vagy nem. Naná, hogy úszós.
5) Első osztályban heti 3 úszás óra és 3 tantermi testnevelés várja az elsősöket, ugyanez lesz a felállás másodikban is. Az úszás uszoda belépővel és tagdíjjal együtt havi 3900 Ft (ami nagyon olcsó). A gyerekeket alapítványi busszal, háztól házig (mármint suli-uszoda-suli) szállítja majd egy autóbusz. Az úszás órák a tanórák után (tehát nagyjából dél körül?) lesznek, még ebéd előtt.
6) Nagyon szimpatikus nekem Emese apukája az igazgató úr. Az a "mindent megoldunk" felfogás. Pl. Az új törvények (nemzeti alaptanterv) értelmében a második idegennyelv már nem ötödik osztályban lép be a gyerekek órarendjébe, hanem csak hetedikben (ez szomorú fordulat szerintem). Erre mondta, hogy "no problémó", szakkör szinten el fogják kezdeni az ötödikesek heti 2 órában a második nyelvet (angol vagy német). Fogalmam sincs, mikor a legjobb kezdeni egy második nyelvet,  itt még nem tartunk...
7) Ha már sportok, az olimpián pontszerző helyet szerző Karakas Hedvig ebbe a suliba járt valamikor. Milyen sportágak között lehet választani? Elég szűk a paletta, de van úszás, cselgáncs, atlétika és karaktertánc (ez valami csoportos táncféleség elsősorban lányoknak)
8) A kényes pont: Hogyan lesz a gyerekből speces németes? Második osztály második félévében 4 tesztet írnak matekből, magyarból és németből. Ez alapján a legjobb 28 fő (vagy valami olyasmi) német tagozatos oskolás lesz. Egyelőre úgy néz ki, hogy ehhez KITŰNŐ eredményre van szükség. Á, nem feltétlenül, ezt nem lehet előre kijelenteni vagy kiszámítani.... Mindenesetre a mostani elsősök között a két osztályban pont 27 kitűnő volt félévkor, gyanítom, hogy év végére kevesebb lesz...aztán még kevesebb...

Szóval két osztályra tagozódik az évfolyam okosabbik és kevésbé éles eszű része. Ez utóbbi foglalja majd magában várhatóan (sűrűn használom ezt a szót??) az összes sajátos nevelési igényű és kisebbségi tanulót. A másikban pedig hajtják a bandát, mint az állat ahogy csak lehet. Aki a Rákócziba jön, NEM "A" osztályos, azaz nem tagozatosként képzeli el a gyerekét, azt gyanítom.

9) Heti 1 német órája van az elsős és másodikos nebulóknak, negyediktől nyolcadikig pedig heti 5. Hogy harmadikban mi van, az valahogy kiesett, biztos amikor erről volt szó, éppen elraboltak az ufók....

10) Jól felszerelt iskola. Ez számomra nem annyira létfontosságú (van ismerősöm, aki úgy választott ovit, hogy mindenütt bekukkantott a mosdókba, így nyert a Pitypang) azért felírtam néhány adatot. 9 db interaktív táblája van, nyelvi labor, klimatizált ebédlő. Minden teremben van DVD, Tv és CD-s rádió. A folyosón plazma tévén faliújság. Biztonsági rendszer, 5+3 kamerából álló, ami kívül belül figyeli a suli épségét. Számítógép és net van minden teremben. Az iskolát nemrégiben felújították kívül és belül, akárhányszor voltam benn, tisztaság és rend volt mindenütt. 

11) A város zeneiskolája kihelyezett órákat tart a suliban (bár szerintem mindegyikben a városban), ami nagyon jó, nem kell suli után átcibálni a gyerkőcöt a zeneiskolába (város másik részén van), hanem helyben tanulhat fuvolázni, zongorázni, amit akar.

12) Az iskola Tehetségpont, tehetséggondozásban erősnek mondják magukat (mentor szakkörök, felvételi előtt (nyolcadikban külön foglalkozások). A tanulmányi versenyek eredményei alapján az iskola a megye ötödik legjobb általános iskolája. Hangsúlyozták a családias légkört....hogy mindenki mindenkit ismer, csak két osztály indul évfolyamonként.

Az értekezlet után összedugtuk a fejünket, mi Manós szülők, hogy vajon együtt maradhat e a banda első osztályra és hogy milyen taktikát folytassunk? Én örülnék neki, ha egy osztályban folytathatnák, ott lenne Kamilla, Emese (az igazgató egyszem leánykája, ugye, említettem már párszor), Áron, Hanna...Igazgató bácsi persze diplomatikusan nyilatkozott, nem ígért semmit. Illetve zárásként azzal engedett haza bennünket, hogy nyugodjunk meg, ne izguljunk, minden rendben lesz. Csak június elején dől el, kit melyik osztályba sorolnak be.  

2 megjegyzés:

  1. A nyelvoktatásról, és a második nyelvről nálunk azt mondták az ovis-iskolás tájékoztatón, hogy azért van törvényileg háttérbe szorítva a második nyelv, mert az elmúlt jónéhány év tapasztalata szerint, a tévé-számítógép-kézikütyük betörésével a gyerekek jóval nagyobb százaléka szorul logopédiai fejlesztésre, mert a gyerekek nem beszélnek eleget, a felnőttek nem beszélnek a gyerekkel, stb... Ergo, nem tudnak az anyanyelvükön sem hanghelyesen beszélni, innentől kezdve kár bezavarni idejekorán minden egyéb más nyelvvel. Hogy valóban így van-e nem tudom, viszont tény, hogy Mátéék 25 fős csoportjának a fele jár logopédiára, ilyen-olyan okból. Köztük Máté is.

    VálaszTörlés
  2. Köszi, ezt nem hallottam. Nem tudom én sem, hogy ez így van e, én hamarabb tervezem a gyerekeknél a második nyelvet, mint a hetedik osztály, de persze meglátjuk, ez még távoli. :)

    A mi csoportunkból is jár pár gyerkőc logopédushoz, amennyire tudom, nagyjából 5-6 fő a 25-ből.

    VálaszTörlés

Megjegyzésedet, üzenetedet köszönöm!