2013. október 30., szerda

Második Törp suli



Hetek óta lelkesen emlegette Réka az iskolát, hogy milyen remek lesz, ha újra mehet Törp suliba. Előző nap jómagam éppen nem voltam annyira lelkes, mert pont akkor beszélgettem több szülővel is, akiknek a csemetéi Rákóczisok és már nem is vártam annyira a sulit. Mondjuk, ezt nem is értem, miért írom, mert nem várom a sulit egyáltalán. Konkrétan a hajam égnek állt, hogy árnyaltan fogalmazzak és nyugtáztam, hogy addig jó, míg ovis a gyermek. Számomra félelmetes volt az a tempó, amiről a szülők meséltek. De kanyarodjunk vissza a Törp sulihoz.

Ahogy arra számítani lehetett, az érdeklődés jóval meghaladta az első foglalkozásét 1 hónappal ezelőtt. Először azt hittem, be sem férünk a terembe...végül megnyugodhattam, hogy csak a terem ajtajában volt némi közlekedési dugó. Ha végigfuttattam a tekintetem a gyerekeken az igazgató bácsi köszöntője alatt, láthattam, hogy nem 7 gyerek jelent meg szülőstül (nagymamástul, kistestvérestül), hanem legalább 25. Az nemzetközi helyzet érdeklődés tehát fokozódik.

Először a kézügyesség fejlesztő "órára" került sor, a mini nebulók dönthettek, hogy szőlőt varázsolnak a papírtáskájukra avagy "kukacos almát". Réka az alma mellett döntött és egész sokat elvacakolt a ragasztóval. Fel is jegyeztem magamnak gondolatban, hogy talán többet kellene itthon ragasztgatnunk ezt vagy azt. Végül csinos kis táska került ki az ujjacskái közül, viszonylag gyorsan. Ezzel máris majdnem kimerítették az egy órás időkeretet, pedig még ezután következett az uzsonna (pogi, gyümölcslé, nasi). Ha már nasi. Minden gyerkőc egy darab mályvacukrot vett ki a zacskóból, amikor megkínálták....kivéve az én lányomat, aki rögtön egy marékkal vett magához és még a német óra elején is abból csemegézett. 

Ami aztán rendesen felnyomta nálam a pumpát az nem is ez volt, hanem hogy az igazgató és helyettese bevezetője alatt Réka VÉGIG túrta az orrát. Ott a középső padsorban, a második padban. Tőlem elérhetetlen távolságban. Olyan élvezettel és elmélyültséggel bányászott, hogy majd' szétvetett a méreg. Volt egy pont, amikor majdnem felálltam, odatrappoltam mellé és ráordítottam, hogy "hagyd már abba az orrturkáááát!!!". Persze nem tettem. A gyereknevelés így tanít engem önuralomra. Később, itthon megfenyegettem, hogy ha még egyszer rajta kapom, hogy nyilvánosan bányászik az orrában, többet nem megyünk a Törp suli közelébe sem. Nem értette, mi a bajom, volt mit kipiszkálni, hát ő kipiszkálta. Na ennyit erről! Jóétvágyat! 

A második foglalkozás a német volt. Elég gyanakvóan méregettem a német tanítói gárdát, valahogy nem volt szimpatikus egyik tantónéni sem...Rékának nem voltak fenntartásai szerencsére, játékosan megtanulták, hogyan kell köszönni napszaknak megfelelően illetve bemutatkozni. "Ihh eisze Réka" - így harsogott Réka, valahogy az a dupla h nem tűnt fel neki nagyon. 

Ez volt Réka első találkozása a német nyelvvel, már ha nem engem hall németül karatyolni, ami mostanság nem sűrűn fordul elő. Azt hiszem, mondhatom, hogy sikeres volt ez az első randi Réka és a német nyelv között, nem távozott idő előtt sikoltozva, hogy "soha többé németet!!!", óra után sem jegyezte meg, hogy neki ez nem tetszik vagy hasonlók. Nekem picit fura, hogy az "első nyelve" a német lesz, míg nekem az angol volt, de jó lesz ez így. 

Órák után megtekintettük az iskola udvarát, ami szép tágas és kopár. A gyerekek rögtön felfedezték  azt a két csúszda-mászóka kombót, ami az egyetlen pont volt, ami némileg emlékeztette őket az ovira. Itt összeverődött néhány szülő és előkerült az a téma, amit én igyekszem kerülni, mert az egyetlen, ami kimondottan nem tetszik ebben az iskolában. A szétválogatósdi. Avagy mi lesz a gyerkőccel, ha nem sikerült bekerülnie tesztek alapján második osztály végén az emelt németes osztályba? Tényleg van olyan, hogy "okos osztály" és "hülye osztály"? Az okos osztály tényleg olyan brutális tempót diktál? Ott tényleg a fél osztály kitűnő? A "hülyék" között vajon mennyi lehet a kisebbségi, hátrányos helyzetű? Mennyire másképp kezelik a két osztályt? Vajon az iskola udvaron, a folyosón mennyire van különbség a két osztály között? Mit tehet a szülő, ha jó képességű gyermeke nem passzírozta be magát a "jobbik" osztályba? 

Nem túl vidám téma volt ez, nincs is a kérdések többségére megnyugtató válasz. És bár annak ellenére, hogy én biztos vagyok abban, hogy Rékának lenne helye a "menő osztályban", végül úgy jöttem haza, hogy újra kérdőjeles lett a mi Rákóczis jövőnk. A Nevtanban pont azt a tanácsot kaptam, hogy olyan suliba írassam a csajt, ahol még véletlenül sem fog unatkozni. Ahol van tempó, nem tötyörésznek, megcsinálja a sokadik feladatot, de már nyomják rá a következőt. A szorgalmi után a szorgalmi szorgalmiját. Mert ő bírja, mert neki ez kell. Én nem vagyok arról meggyőződve, hogy ez 100%-ban igaz...nekem nem nagyon van kedvem hajtani őt. Pedig az erős iskola hajtani fogja nélkülem is.

Ráadásul szinte rosszul vagyok, milyen kétségbeejtő a kontraszt az ovi és a suli között. Júniusban még játszik az én 6,5 éves Rékám egész nap, azt csinál, amit akar, szép az élet, trallala! Szeptemberben meg heti 3-szor úszik. Busszal hordják suliból uszodába. Fél 2 előtt nem jut ebédhez.  Vigyázni kell a holmijára, úszó cucc,  úszó szemüveg, sapka, papucs, egyebek....Hajat szárít, öltözik, pakol, közben még beteg sem lesz. Várja két további tesi óra per hét, elkezd ismerkedni egy idegen nyelvvel, a némettel. Órái lesznek, 45 percesek. 4-5  per nap? Osztálytársa kb. 34. Két új tanítónéni. Szeptemberben kezdik a mínusz jelek, plusz jelek írásával, október végére eljutnak a "mennyit adjak a hathoz, hogy tíz legyen?"- ig. Magyarból két hónap alatt megérkeznek az ABC-ben az M betűig és írás órán betűket kapcsolnak össze. Karácsonyra olvasni kell mindenkinek. Azt mondják, ez általános az általánosokban. Nem tudom, nekem soknak tűnik, gyorsnak látszik....

Suli után kb. 1 órás napközi, amikor a házit végzik. Közben beszélni nem szabad, csak csöndesen dolgozni. Rend van és fegyelem. A falon kisvonat díszeleg az osztályban, akire rá kell szólni órán, az kikerül a legjobb magaviseletű gyerekek táborából, azaz az első kocsiból. Ha még egyszer vét a rend ellen, még hátrább kerül, majd még hátrább, végül már a vonatra sem csücsülhet fel. Tornaóra után a nyolcadikosok kikergetik őket az öltözőből. Ki a cipőjét hagyja hátra ijedtében, ki a teljes torna zsákják....

Ha a füzetekben ott díszeleg a "Szebben!" felirat, nincs mese, bizony otthon is gyakorolni illik (?) suli után. Mert hetvenből csak a fele bagázs fér bele az okosok közé....A többi tán lemarad, ha kimarad. Olyan szomorú lettem, mire haza battyogtunk. Ezt akarom? Mit akarok? Lehet másképp is? Hogy legyen?

Tibi szerint - természetesen - túlspilázom ezt az egészet. Az ő gondolkodása szerint gond egy szál se', beíratjuk Rékát tavasszal a Rákócziba és pont. Minden további rágódás és sakkozás értelmetlen és felesleges. Pedig én még mennyi ideget meg fogok enni jövő nyárig, őszig....több kilónyit. 




18 megjegyzés:

  1. Huh, nem semmi. 34 gyerek, és ilyen tempó? Kinek jó ez? Miért kell megtanulni karácsonyra olvasni? A mi sulinkat is erősnek mondják, de ehhez képest...
    Attól hogy valaki gyorsabban kész van a feladatokkal, nem kell unatkoznia, mert addig adnak neki plusz feladatokat. Nem kell kivárnia, amíg mások "töttyögnek", mert az unatkozó gyerek senkinek sem jó. Ez a kisvonatos dolog az érzékenyebb gyerekeket rosszul érintheti.... Vekerdy Tamás cikkeiben szoktam találkozni ilyenekkel.

    VálaszTörlés
  2. Úgy irigylem a férfiak eme higgadtságát! Feri dettó ugyanez, ő is mindig azt mondja, hogy túlkattogom ezt az iskoladolgot. Pedig....
    Hasonlóan gondolom én is, mint Te, nem akarom, hogy Máté "lemaradjon", de azt sem szeretném, hogy éjjel-nappal csak a tanulás-gyakorlás legyen, valami békés átmenet lenne jó, hogy 6-7 évesen még legyen idő játékra is.
    A kisvonatos dolgot én határozottan durvának gondolom. Nem vagyok híve a gyerekek nyilvános megszégyenítésének, mert ez az, akárhogyis nézem. A negatív motiváció helyett, nem lehetne valami pozitívat? Pl. ha mindenki az utolsó vagonból indulna, és a jók ugornának mindig előrébb, akkor már inkább jutalmazás szagú lenne a dolog, nem büntetésszagú.
    Nálunk még csak novemberben kezdődnek a nyílt napok. Már előre rettegek az egésztől. Igazából az a baj, hogy még mindig nem barátkoztam meg a gondolattal, hogy Máté jövő iskolás lesz. Nekem kéne valahogy helyre tenni magamban a dolgokat, és elfogadni, hogy ez az élet rendje.

    VálaszTörlés
  3. Judti: Szerintem azért mondták ezt a Nevtan-ban, mert 2,5 órányi tesztsorozat után betekintettek a képességeibe valamelyest. Ennek alapján levonták a következtetést, hogy várhatóan unatkozni fog a suliban. Szóval a tanács az volt, hogy olyan suliba írassam, ami nagy tempót diktál, mert neki ez a jó. Na erre írtam azt, hogy hohohóóó, nem biztos az. :)

    VálaszTörlés
  4. Bea: Akkor azt képzeld el, hogy nálunk első osztályban minden tantárgyból volt egy tábla. Magyar nyelv és irodalom, matek, magatartás, szorgalom....Kis fotók jelölték, ki hogy muzsikál. Annyira útáltam. 6 évesen, mindig a középső oszlopban nyomtam a sulit, felgfelülre ritkán sikerült kapaszkodni. :((

    Szombat reggel, a Törp suli idején minden gyerek a legelső kocsiban ücsörgött, úgyhogy remélem, hogy jó szívű tantónéni kezeli ezt a vonatot....

    Nálunk decemberben lesz nyílt nap vagy valahogy úgy....

    Akkor nálatok is laza Apa. :))) Talán mert ez inkább a mi reszortunk, nem? Legalábbis Tibi el van havazva a munka világában a nap legalább 12-14 órájában, a gyerekek pedig - ha csak nincs valami nagy probléma - Anya dolga. Bízik bennem, hogy úgyis jól döntök, légyen szó bármiről. :)

    VálaszTörlés
  5. Feri is valahogy így van, hacsak nincs valami nagy dráma, akkor teljesen szabad kezem van a gyerekkel kapcsolatban, merthogy úgyis kitalálok valamit. Persze valahol igaza van, mert nekem van időm utánajárni, utánaolvasni, dilemmázgatni, neki nem igazán.

    Ez a tábla amiről írsz... hááátttt.... nagyon durva szerintem. Miért kell ilyen első osztályban? Nálunk nem volt ilyesmi. úgy látszik, én vagy nagyon burokban nőttem fel, vagy nagyon vidéken.

    VálaszTörlés
  6. Jaj, én is nagy gondban vagyok. Lili Hétvezéres szeretne lenni, mert a barátnője odamegy és mivel Dorkától szét kell választanom, jó lenne, ha nem maradna teljesen egyedül. De kb. hasonló nyomulós suli és 30-35 fő.
    Szemben a másikkal, ahol 20-25-en lesznek, Meixner módszerrel tanulnak olvasni és nem osztályoznak/versenyeztetnek már elsőben...

    VálaszTörlés
  7. Na, mi a gyerekekkel kapcsolatos dolgokban együtt szoktunk aggodalmaskodni Apával :)
    Elég fura, ha ezt tanácsolták a Nev.Tan-ban, hogy írasd versenyistállóba, máskülönben unatkozni fog a gyerek. Szerintem a jó tanító néni nem hagyja hogy unatkozzanak a gyerekek, azok sem, akik hamarabb elkészülnek. Erre írtam, hogy közben ők kaphatnak extra feladatokat.
    Amúgy a gyerekek kiválogatása az emelt szintű németre hogyan történik majd? Csak a némettudást nézik, vagy az egész tanulmányi átlagot? Ez utóbbi nem lenne valami igazságos.

    Judit: én így látatlanban biztos a második mellett döntenék, ez a 30-35 fő nagyon sok szerintem.

    VálaszTörlés
  8. Judit: Miért kell őket szétválasztani? Írhatsz e-mail-t is ám, kíváncsi vagyok rátok! :)

    Meixner, 20-25 fő tényleg szuper!

    Judit-79: Így van, szerintem is jó tantónéni kell és kész.
    A válogatás természetesen nem csak németből történik, hanem (ahogy tudom) a fő tantárgyakból, vagyis magyar, matek és német. Az egész nem igazságos, vegyék fel már elsőben a speces osztályba (vagy ne vegyék fel) és kész. Megy itt a nagy kavarás meg tülekedés majd második évvégén...Elég gáz!

    VálaszTörlés
  9. Magyarból két hónap alatt megérkeznek az ABC-ben az M betűig és írás órán betűket kapcsolnak össze. Karácsonyra olvasni kell mindenkinek.:?
    Ezt mondd, hogy csak sarkítva írod... és nem tényleg így van.. :(
    Tudod, mert elég régóta "ismerjük" egymást, hogy a háromból minimum két fiam nagyon okos (a középső is, de neki vannak/voltak nehézségei). Ennek, és annak ellenére, hogy mindenki úgy ment olvasni, hogy már önállóan kiolvastak egy pár könyvet is (hétévesen kezdték mindannyian), csak az első osztály végére tanulták meg az összes betűt. (egyébként az én tudomásom szerint második osztály végére elvárás a folyékony olvasás, nem is első osztály végére) Meixner módszerrel tanultak, ami mellett egy cseppet sem unatkoztak, viszont nem is terhelték őket agyon, és utáltatták meg velük az iskola és a tanulás intézményét egy életre már rögtön elsőben. :) Engem ez az egész egy kicsit megrémisztett, amit most olvastam erről a suliról.. (főleg annak fényében, hogy ki tudja mi lesz még addig, amíg majd Réka nyolcadikos lesz..) Nekem fontosabb, hogy hadd legyen gyerek, ameddig még lehet, és az általános iskola szóljon arról, hogy szépen elültetjük a későbbi komolyabb tudományoknak a palántákat. Tanítson meg tanulni, és szeretni a tanulást, ne pedig hajtson, hajszoljon, és elvárjon örökké.
    Emelt oktatás nálunk is van. Negyedik osztálytól. Matekból és magyarból. A tanulmányi eredmény számít, de nem kötelező, hanem felajánlják csak. Az idéntől már ezt is tovább bontották.. van a nívó csoport, az emelt csoport, és a sima csoport. A nívó csoportnak matekból van heti nyolc órája.. és mellette még felvételi előkészítő (nyolcadikosok).. Mit mondjak? Gondolkodom, hogy visszakérem a "csak emelt" csoportba, mert hulla.. ugyanez van magyarból is..
    Azt látom, hogy a tizennégy éves fiam hét közben, iskolaidőben reggel fél héttől este hatig egyfolytában tanul, fegyelmezi magát, készül.... és én ezt nem tartom egészségesnek. És ilyenkor örülök, hogy legalább alsóban még megadatott neki, hogy kicsit több volt a "szabadság", és lassabb a tempó, mert talán most nem is így állna hozzá. :)
    Na, szóval.. nem okoskodni akartam, csak gondoltam, elmondom, hogy mi jutott eszembe. (meg legalább végre nem csak olvastam :P) (vagy maradtam volna inkább csöndben? :D)

    VálaszTörlés
  10. Szia Dius! :)) Dehogy is, szeretem a hozzászólásaidat.

    Ha jól tudom, a Meixner módszer az, amelyiknél egész éven át tanulják a betűket? Nem, a Rákóczis elsősök (és a Kassaisok, Katolikus sulisok plusz amiről nem tudok) tényleg 2 hónap alatt az M betűnél tartanak és már összekötnek betűket szavakká. Karácsonyra, ha nem is folyamatosan, pláne nem értően, de olvasni fognak. Félelmetes. De egyáltalán nem egyedi - sajnos.

    Ha olvastál, akkor azt is láttad, amit én lepötyögtem, hogy engem is megrémített mindez. És elszomorított, elbizonytalanított stb. A poén az, hogy egy ismerősöm szerint, (aki átlátja a város általános iskoláit) a Rákóczi nem is alsóban igazán erős, hanem felső tagozatban. Jó értelemben is. Hogy aztán mennyi értelme van a nagy iramnak és száguldásnak, nem tudom....

    Heti nyolc matek? Az nagyon durva lenne nekem. :))





    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekünk is durva a nyolc matek. :) De már nincs menekvés, nyolcadikos..
      Értelmét egyáltalán nem látom a száguldásnak.. és az erős iskolának sem, bevallom. Nem azért, mert az én gyerekeim sima városi iskolába járnak, és még csak nem is azért, mert nem tudom elfogadni ha mások másképp gondolkodnak. De ahogy látom.. a felvételiknél a pontszám az, ami meghatározó. Nem számít, hogy ki honnan jön, mert azonosítószámok vannak, nem nevek, és végképp nem iskolával együtt a nevek.. így aztán elképzelhető, hogy egy kevésbé szuper iskolából könnyebben bejut valaki oda, ahova majd szeretne, mert több pontot tud "vinni" magával (a vitt pontok az ellenőrzőben szereplő jegyekből állnak össze). Ez csak az én elméletem, és lehet, hogy a gyakorlat majd mást mutat.. de éppen most állunk pályaválasztás előtt.. óriási dilemma, de lehet, hogy nem megy erős gimibe még úgy sem, hogy esze bőven lenne hozzá... nem tudom.. nem tudom..
      És igen, az Meixner módszer a lassú haladás híve, ezért tanulják egy egész évig a betűket, meg azért, mert közben folyamatosan javítják a beszédhibákat, és minden egyebet, ami nélkül nehéz boldogulni mind magyarból, mind matekból. :)
      Persze, láttam, hogy Téged is megrémített, és meg is értelek..
      Én kb. annyira ismerem Rékát, mint a nev.tanos néni (nem igaz,én jobban, mert egészen pici kora óta olvaslak..:P), de szerintem neki inkább az lenne a fontos, hogy olyan helyre járjon iskolába, ahol érdekesen tanítanak, és ahol még mernek "szeretni" is a tanítók. (ha érted mire gondolok) A mókuskerék ráér még.. :)

      Törlés
    2. Dius, elvileg egy erősebb iskola jobban felkészít a felvételire, nem? Legalábbis a józan paraszti eszem ezt gondolja. :) Ennek valamilyen szinten így kell működnie.

      Törlés
  11. Akkor Marciéknál is Meixner módszer van, mert ők is folyamatosan tanulták a betűket elsőben, még most is tanulnak új írott nagybetűket. A tanító nénik szerint nagyon fontos, hogy elsőben jól lerakják az alapokat, matekból is. ezért nem rohannak végig a tananyagon.

    VálaszTörlés
  12. Kedves Erika!
    Még sosem írtam neked, de most ez a téma és a vívódás vélemény nyilvánításra késztetett. Bízom benne, ha segítségedre nem is lesz, rosszat nem teszek. Engem ebből a kérdéskörből a nevtanos tanács borzasztott el legjobban, mivel szerintem alapból nincs olyan ember, akinek jót tenne az állandó hajtás, mert fontos, hogy az ember lássa a dolgok menetét, aztán tudja értékelni az elért eredményét (!), az állandó pakolással pedig pont ez marad el. Ugyanakkor nyilván ez csak az én tapasztalatom, ami nem terjed(het) ki mindenkire, viszont ha megnézzük Rékát és azt, hogy nem szereti a változásokat, nála sem hiszem, hogy ez a határtalanság jót tenne neki bármiben is, legyen akármilyen jó képességű. Ehhez pedig a személyes tapasztalatomat mondanám: én egy vidéki kis iskolából indultam, szintén jó képességgel. Mivel nagyon kicsi falu, így nem volt lehetőség válogatásra és az iskola színvonaláról sem harsogtak ódákat, úgyhogy állandó vívódást okozott a családomban az, hogy nem vesztek-e valamit és jól teszik-e, hogy nem utaztatnak mindennap pl. Azt, hogy mennyivel vagyok kevesebb, nyilván nehéz megválaszolni, de most kutató mérnökként dolgozom és személy szerint a nyugodtan megszerzett, nem sok, de biztos alapokon nyugvó tudást (amit viszont következetesen kérnek vissza, ezzel kialakítva a tanulási attitűdöt) nemhogy fontosabbnak tartom az impulzív környezetnél, hanem a legfontosabbnak tartom. Főleg a reál tárgyaknál, amiben nem kezdik újra a témaköröket, hanem folyamatosan egymásra épül. Sokat meg sokfélét tanulni meg később van ott az ideje. ...és ezt nem egy másik kor tapasztalataira alapozva mondom, mert még most diplomáztam. Tényleg remélem, hogy nem vetted rossz néven mindezt és okoskodásnak. Nagyon aranyos meg cserfes Réka és olyan rossz volt elképzelni (szerintem teljesen fölöslegesen) halál leterhelve (nem azért, mert azt feltételeztem,ti ezt terveznétek vele). Biztos minden rendben lesz! Zsanett

    VálaszTörlés
  13. Bea: Érdekes, mert én is folyton megállítanám vagy legalább lassítanám a dolgokat, de ezzel az iskolakezdéssel valahogy most nincs gondom. Vagy csak mert még messze van? Vagy csak mert nem fogtam még fel? Lehet, én fogok legjobban zokogni a ballagáson és az évnyitón, mint egy siratóasszony? :)))

    VálaszTörlés
  14. Szia Zsanett! Köszönöm, hogy írtál nekem, ennek mindig örülök. :)

    Igen erősen az iskolák, adott esetben a Rákóczi suli rossz oldalai kerültek most előtérbe. Azt azért meg kell jegyeznem (bár korábban már leírtam), hogy jó iskola a Rákóczi. Sőt, egyre jobb. Felső tagozatot tekintve az egyik legjobb a városban. Ami azért fontos tényező. Szerintem. :) Nyilván iskola választáskor az ember mérlegel, rágódik sok mindenen. Vannak prioritások, amiket sorrendbe kell tenni, figyelembe kell venni. Szerintem ezt fogjuk tenni mostanság folyamatosan. :)

    Egy kicsit csalódást fogok okozni talán sokótoknak, de én nem látom a problémát önmagában abban, hogy egy iskolában nagy a tempó, magasak a követelmények. Megijedek, ha ilyenről hallok, az igaz, le is írtam ezt, de valahol mégis ilyen iskolát keresek Rékának. Ez nem tudom, mennyire nagy gáz vagy ellentmondás.

    Nagyon sok sikert kívánok a mérnöki munkádhoz!!!! :)

    VálaszTörlés
  15. Szerintem nincs gond egy erős iskolával, világos keretekkel, csak a 'mindig hajtani kell a gyereket, mert kizárólag úgy lehet belőle valami' elvvel, úgyhogy én nem látom ellentmondásnak. Én csak azt szerettem volna elmondani, hogy a szélsőséges esetek közül az alap lehetőség is jobb, mint a rendszeres gyötrés.
    ...és köszönöm szépen. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Zsanett: Nem volt igazából olyasmiről szó, hogy csak akkor lehet valami a gyerkőcből, ha hajtják. Inkább, hogy Rékának "jó", ha van tempó, mert okos. Én értem, hogyan értette a pszichológus nő, aztán az más dolog, hogy ezzel egyetértek e. :) "Átjött", hogy mire gondoltál, igen, igazad is van. Az a nehéz ebben, hogy mi számít gyötrésnek. Egyik gyereknek lehet, hogy valami az, másik meg simán bírja, csinálja, fütyörészve. Ehhez kell ismerni az embernek a saját gyerekét a képességei mellett. Nem egyszerű. :)

      Törlés

Megjegyzésedet, üzenetedet köszönöm!