2013. február 6., szerda

Szülői értekezletről - több részletben

Tegnap volt a középső csoport második szülői értekezlete, szerintem egyben az utolsó is. Mivel éppen ráérek, írok róla egy kicsit, elsőként az első napirendi pontról.


Difer teszt


Szeptemberben-októberben lezárult a részleges Difer tesztek elvégzése azoknál a gyerekeknél, akik még 2012-ben betöltötték az ötödik életévüket. Már korábban is írtam róla, hogy nem a teljes Difert zavarják le a középsősöknél, a részleges 3 fő területet vizsgál. Ahogy zajlott az értekezlet, minta feladatsorokat adogattunk körbe, meg lehetett nézni, miféle jószág ez a Difer. Nagyon érdekes volt. 

Vizsgált területek:

1) beszédhanghallás - íráshoz elengedhetetlen (az óvónő két képet mutat a gyerkőcnek, rajta pl. "olló és holló", "hal és hall". A gyerkőcnek rá kell mutatnia arra képre, amelyik szót az óvónő kiejti. - ez egyébként az egyik legkönnyebb feladatsor szerintem.
2) relációszókincs fejlettsége (térbeli eligazodás, tulajdonságok, történések összehasonlítása, helyhatározó szók ismerete, stb.)
pl. A képen kislányok sétálnak különböző irányba. Mutasd meg, melyik kislány megy/jön...
    A képen négy alma látható. Melyik a fél/negyed/harmad/egész alma?
    A képen különböző életkorú emberek láthatók. Melyik a legfiatalabb/legidősebb?
3) tapasztalati összefüggés megértése - na számomra ez durva volt!! Némely kérdés egyáltalán nem óvodába valónak tűnt nekem első látásra. Nem egynél még én is elbizonytalanodtam. Ott pl. (tudom, engem minősít) "Csak akkor esik az eső, ha felhős az ég? " Bevallom, ebben nem voltam halál biztos, hogy igen. :) Nehézségét jellemzi, hogy harmadik osztályosok is átlag 80-85%-ot írnak ebből. Én nem egészen értem, hogy lett ez Rékának "optimális"....de örülök, hogy az lett persze...

Egyetlen egész példát emelnék ki a könnyebbek közül.

pl. Valahányszor megbotlunk, mindannyiszor eleshetünk.
- Mit gondolsz, csak akkor esnek el az emberek, ha megbotlanak?
- Aki megbotlik, az feltétlenül elesik? Vagy a körülményeken múlik, hogy elesik e?
- Miért esnek el az emberek, amikor megbotlanak? Azért, mert általában ügyetlenek vagy azért mert a megbotlás miatt nem tudnak talpon maradni? 
- Szerinted aki megbotlik, az mindig elesik?


Öt éveseknél az átlag szint:  tapasztalati összefüggés: 40-50%
                                          tapasztalati következtetés: 50-60%
                                          reláció szókincs: 70%
                                          szocialitás: 70%
                                          beszédhang hallás: 80%

A Difer teszteknél öt értékelési szint van az eredményt illetően:
- előkészítő (0-25%)
- kezdő (25-49%)
- haladó (50-59%)
- befejező (60-89%)
- optimális (90-100%

Amit majd csak jövőre mérnek fel, idén még kimaradt az pl. az elemi számolási készségek. 
- pl. folytasd a sort: 351, 352, 353 
- 20-as számkörben összeadás, kivonás - abszolút iskolás anyag
- 10-es számkörben számkép felismerése 
- és még volt valami, amire már nem emlékszem a százas számkört illetően...








4 megjegyzés:

  1. :-O
    Ez nagyon durva... Ők ÓVODÁSOK!!! (vagy én vagyok zizi?)

    VálaszTörlés
  2. Nem vagy zizi. :) Ez 4-8 éveseknek való, minden évben elvégzett teszt, amely nyomok követi a fejlődésüket. Nem kell tehát, hogy akár nagycsoportban 100%-os legyen, nyilván 5 évesen még nem megy minden a gyerkőcnek, iskolaérettséghez a 80% feletti eredmény már teljesen jó, szerintem. :)

    VálaszTörlés
  3. Csak azt nem értem, hogy nálunk miért nincs ilyen. Vagy ez nem kötelező???

    VálaszTörlés
  4. Nem, nem kötelező minden intézményben, a mi városunkban az ovikban és iskolákban kötelező tették, de ez helyenként változó.

    VálaszTörlés

Megjegyzésedet, üzenetedet köszönöm!